قطره بارانی

دکتر محمدعلی بارانی

قطره بارانی

دکتر محمدعلی بارانی

قطره بارانی
دکتر محمدعلی بارانی استاد دانشگاه

۲۰ آذر ۹۷ ، ۰۰:۰۱

عملیان مطلع الفجر

عملیات مطلع الفجر

عملیات مطلع الفجر از سلسله عملیات های دوره آزادسازی به شمار می رود که در منطقه گیلان غرب و شیاکوه و با هدف آزادسازی ارتفاعات غرب شهر گیلان غرب در جبهه میانی صورت پذیرفت .

خط خودی در جبهه میانی به اهمیت جبهه جنوب نبوده و توسط ستاد سپاه منطقه 7 غرب کشور و قرارگاه ارتش اداره می شد . عراق نیز بالا ترین توان ماشین جنگی خود را در جبهه جنوب به کار می گرفت . بنابراین استعدادی که در این عملیات از آن بهره گرفته شد ، به اندازه عملیات جنوب نبود .

حمله با رمز یا مهدی ادرکنی در 20 آذرماه 1360 و با فرماندهی و همکاری مشترک سپاه و ارتش اجرا شد و به آزادسازی موقت بلندی های شیاکوه و بر آفتاب انجامید . ولی پاتک های سنگین عراق و نبود پشتیبانی و حمایت کافی از نیروها ، به دلیل فاصله چشمگیر خط مقدم با خطوط عقبه ، موجب شد تا پس از 17 روز مقاومت و حفظ مناطق آزاد شده ، بار دیگر این مناطق به اشغال دشمن در آید .

matlaelfajr.jpg

در این گیر و دار غلامعلی پیچک فرمانده محور تنگه کورک و معاون عملیات ستاد سپاه منطقه 7 غرب کشور به شهادت رسید . با این وجود در طی چندین روز درگیری ، شماری از بلندی های منطقه و روستاهای اشغال شده از دشمن ، پس گرفته و پاکسازی شد که مهمترین آنها دشت گیلان غرب ، تنگه حاجیان ، روستاهای کمار ، گور سفید و چوار بودند . علاوه بر این 2 فروند هواپیما ، 1 فروند هلیکوپتر و شماری از ادوات سنگین و نیمه سنگین و 14 گردان از نیروی مخصوص دشمن منهدم و تعداد 2150 تن از نیروهای بعثی کشته ، زخمی و اسیر شدند .

خلاصه گزارش عملیات :

نام عملیات : مطلع الفجر

زمان اجرا : 20/9/1360

مکان اجرا : گیلان غرب و شیاکوه – جبهه میانی

رمز عملیات : یا مهدی ادرکنی

تلفات دشمن : 2150 کشته ، زخمی و اسیر

ارگان های عمل کننده : سپاه و ارتش

اهداف عملیات : آزادسازی بلندیهای غرب شهر گیلان غرب و شیاکوه

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۲۰
محمدعلی بارانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">