قطره بارانی

دکتر محمدعلی بارانی

قطره بارانی

دکتر محمدعلی بارانی

قطره بارانی
دکتر محمدعلی بارانی استاد دانشگاه

بسم الله الرحمن الرحیم

جهان در آستانه وارد شدن به دومین سال پیدایش ویروس کرونا است. در این یک سال و نیم، اتفاقات بسیاری به وقوع پیوست. طبق آمارهای رسمی، پنج میلیون نفر در جهان در اثر ابتلا به کرونا درگذشتند. کسب و کارهای زیادی ورشکسته و فقط در سال 2020 هزار میلیارد دلار به اقتصاد دنیا خسارت وارد شد. با اعمال محدودیت های کرونایی، سبک زندگی تغییر کرد و در ادامه همین تغییرات، سلامت جسم و روان انسان ها به خطر افتاد. با توجه به اینکه در رشته مدیریت تحصیل کرده و سالها در زمینه ورزش و مدیریت ورزشی فعالیت داشته ام، سعی می کنم نکاتی هر چند کوتاه و به جهت یادآوری مجدد، به نگارش دربیاورم.

بخش اول

متخصصان علوم زیستی معتقدند که داشتن عمر طولانی به همراه سلامتی جسمی و روانی یک انتخاب است که هر فردی میتواند در زندگی خود داشته باشد. مهمترین سرفصلهای آن به شرح ذیل است:

1- سبک زندگی با تحرک

یعنی به ورزش فقط بعنوان فعالیتی که موجب کاهش وزن میشود، نگاه نکنیم. تحرک و ورزش دو عامل اصلی شادی، سلامتی و طول عمر است.

2- ترک نگرش منفی

بسیاری از مردم از عوارض و خطرات نگرش منفی به زندگی و نا امیدی در کاهش عمر بی اطلاعند. نگرش منفی به جهان باعث افسردگی، بی تحرکی، حس رخوت و در موارد حادتر باعث اختلال در غده تیروئید و بهم ریختن بالانس هورمونی و در نهایت پیری زودرس و مرگ سلولهای بدن خواهد شد.

3- داشتن خواب کافی

خواب یک نیاز طبیعی و حیاتی حهت حفظ سلامت عمومی بدن است. خوابیدن تنها اقدامی برای رفع خستگی نیست، بلکه در زمان خواب اندامها و ارگانهای حیاتی بدن مانند مغز و قلب و ماهیچه ها وارد فاز ترمیم و بهبود میشوند.

4- تغذیه

بی شک برنامه غذایی سالم، نقش ویژه ای در سلامت بدن و طول عمر انسان دارد. کاهش مصرف فست فودها، نوشیدنی های قندی و غذاهای روغنی و استفاده از رژیمهای سالم شامل سبزیجات و صیفی جات و تعادل در مصرف گوشت قرمز و مراقبت از وزن متناسب با سن جزء راه کارهای اساسی سلامتی و طول عمر است.

بخش دوم

سبک زندگی با تحرک

ورزش با تحرک مناسب در هر سنی، موتور حرکت و نشاط زندگی و اصلاح رفتاریست. زندگی بدون تحرک و نشاط، باعث تحلیل سیستم اسکلتی و ضعف ماهیچه و روان انسان گردیده، موجب پیری زودرس میشود.

مهمترین تاثیرات ورزش عبارت است از:

الف: سلامت و تکامل فیزیک جسمی: ورزش علاوه بر تقویت عضلات و ماهیچه ها، تاثیر مستقیم بر استحکام اسکلت و جلوگیری از پوکی استخوان فرد دارد. انجام حرکات قدرتی و سرعتی باعث هماهنگی بین سیستم عصبی و عضلانی شده و در نتیجه چالاکی و فرمی مناسب به بدن میدهد.

از عوارض زندگی مدرن، پشت میز نشینی برای ساعات طولانی و کم تحرکی است که در طی سالها عوارضی همچون قوز کمر، قوز گردن، تحلیل سیستم عضلانی و چاقی شکمی و سستی در زانوان و تنبلی قلب و سیستم تنفسی دارد.

ورزش علاوه بر تقویت ماهیچه های حرکتی، تاثیر مستقیم بر سیستم ایمنی بدن دارد. افزایش سرعت گردش خون در حین ورزش، علاوه بر سوزاندن کالری اضافه، باعث پمپاژ خون در رگها شده و علاوه بر خون رسانی مناسب به اندامهای داخلی، بدن را در دفع سموم یاری نموده و از بیماریهایی همچون چربی خون و مشکلات کلیوی و عروقی جلوگیری می نماید.

همچنین ورزش منظم و مناسب باعث بالانس هورمونی بدن شده و حس نشاط و تقویت اعتماد به نفس و افزایش روحیه و سرزندگی را در پی داشته، در نتیجه انسان بهتر در مقابل سختی ها و ناملایمات زندگی واکنش نشان میدهد.

حداقل میزان ورزش، 30 دقیقه  پیاده روی تند و روزانه است.

ب: تاثیر ورزش بر رشد و تقویت عاطفی

انسان موجودی اجتماعی است و گرایش به اجتماع دارد. راه عبور از سختیها و دشواریهای زندگی با دوستان و همراهان ساده تر و آسان تر میشود. رشد عاطفی موجب دوستی و ایمنی رفتارهای اجتماعی و سلامت در زندگی و محیط کار و ارتقا ارتباطات مردمی میشود.

چه بسا انسانهایی که رشد یافتدگی کمتر عاطفی دارند در زندگی شخصی و شغلی خود نیز توفیق کمتری بدست می آورند. ورزش و به خصوص ورزش دست جمعی زمینه و بستر کار تیمی را فراهم می آورد. از اینرو توصیه شده ورزش صبحگاهی و دست جمعی و همراه با دوستان و همکاران و همسالان برگزار شود تا موجب تقویت نشاط جمعی و تعمیق دوستی و هماهنگی شغلی شود.

 

ادامه دارد...

 

 

 

 

 

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

کرونا، تلخ، شور و شیرین (2)

موضوع: برنامه ریزی و سبک زندگی

6 / 1/ 1399

ضرورت برنامه ریزی در زندگی انسان روشن و مبین است چون خواسته و نیازمندیهای فراوان انسانی با زمان و امکانات محدود بدون تدبیر و تفکر و برنامه، قابل دسترسی نیست. در یک تعریف، مدیریت را اینگونه بیان کرده اند: مدیریت عبارت است از علم و هنر بکارگیری امکانات محدود برای رسیدن به اهداف مطلوب.

اولین عنصر مهم در سبک زندگی انسان نظم است که امام علی (ع) سفارش اکید به رعایت آن میفرمایند:  «اوصیکم بتقوی الله و نظم امرکم»

دومین عنصر مهم سبک زندگی استفاده بهینه از زمان است که به سرعت و به صورت منظم و مستمر در حال گذر است، همچنانکه قرآن مجید از آن اینگونه یاد می کند: 

وَالْعَصْرِ * إِنَّ الإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ 

سوگند به عصر* که همانا انسان در زیانکاری است

ضرورت برنامه ریزی عبارتند از:

1- زمان به سرعت در حال گذر است

2- زمان گذشته قابل دسترسی و جبران نیست

3- گذشت زمان قابل خرید و معاوضه نیست

4- مدیریت زمان موجب رشد اجتماعی، اقتصادی و پیشرفت یک ملت است

5- استفاده از زمان برای انجام امور در وقت مشخص و مناسب

6- عنصر اصلی موفقیت، انسان است

عمر انسان، سرمایه ترقی مادی، فلاح و رستگاری اخروی است که اگر با برنامه، پشتکار و تدبیر همراه شود، فواید فراوانی را در پی دارد از جمله:

1- مشخص نمودن اولویتهای زندگی

2- استفاده مفید و موثر از اوقات گوناگون

3-هزینه فایده زمان و ذخیره سازی آن برای استفاده مختلف و جلوگیری از هدر رفتن مروارید کمیاب زمان

4- انتخاب مطمئن ترین مسیر رسیدن به اهداف زندگی

5- فراهم نمودن زمان مشخص برای ارتباط با جامعه و خداوند

6- جلوگیری از استرس و فشار روانی از ندانم کاریها

7- با برنامه رسیدن به همه کارها

 

اصول برنامه ریزی:

برنامه ریزی یا بودجه بندی زمان برای انجام بهتر کارها و امور زندگی انسان است. پس از اینرو باید به دقت آن را سازماندهی کرد:

1- اهمیت دادن و توجه به کوچکترین عنصر زمان

2- بودجه بندی و رعایت اولویت انجام امور

3- صرفه جویی و رعایت دقیق زمانبندی کارها

4- تقسیم انرژی و زمان کارها

5- دوری از انجام کارهای بی فایده و فاقد اولویت

6- ظرافت در انجام امور به ترتیب

7- انجام امور با تدبر و تفکر

8- برای انجام امور مهم استفاده از اصل مشورت تا اشتباه و خطا را به حداقل برسانیم

9- خودداری از بهم زدن اصول و نظم برنامه ها 

برنامه ریزی و استفاده مفید و بهینه از عنصر ارزشمند "عمر" خود شکر و سپاس از درگاه خالق متعال است که در قرآن مجید میفرمایند:

وَلَقَدْ مَکَّنَّاکُمْ فِی الْأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَکُمْ فِیهَا مَعَایِشَ ۗ قَلِیلًا مَا تَشْکُرُونَ

و همانا ما شما (فرزندان آدم) را در زمین تمکین و اقتدار بخشیدیم و در آن بر شما معاش و روزی مقرر داشتیم، لیکن اندک شکر نعمتهای خدای را به جا می‌آرید.

آیه 10 سوره اعراف

 

###############################

 

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: بعثت پیامبر اعظم

 

لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ

خدا بر اهل ایمان منّت گذاشت که رسولی از خودشان در میان آنان برانگیخت که بر آنها آیات او را تلاوت می‌کند و آنان را پاک می‌گرداند و به آنها علم کتاب (احکام شریعت) و حقایق حکمت می‌آموزد، و همانا پیش از آن در گمراهی آشکار بودند.

سوره آل عمران آیه 164

ارسال رسول و حضور و ظهور پیامبران الهی از مهمترین رویدادها و حوادث عالم است که در تارک بشر می درخشد و خداوند متعال که تمامی نعمتها را به انسان ارزانی داشته، هیچ منت ننهاده الا ارسال رسول و اعزام پیامبران را. ارسال 124 هزار پیامبر که اعظم و ارشد آنان با مکتب و کتاب و شریعت و بعنوان اولوالعزم معرفی می شوندند عبارتند از: حضرت نوح (ع) حضرت ابراهیم (ع) حضرت موسی (ع) حضرت عیسی (ع) و حضرت محمد (ص) پیامبر اعظم که کامل ترین شریعت را بنام اسلام برای دگرگونی زندگی و تمدن انسان، آورده و باعث تحول در همه زمینه های زندگی انسان از جمله اخلاق، عدالت، آزادی و ادبیات شده و تمدنها را معقول و زیبایی را به جهان عرضه نموده است.

علل بعثت از نگاه قرآن مجید را اینگونه میتوان برداشت کرد:

1- تثبیت و تکمیل توحید

2- رفع اختلافها

3- فصل و پایان خصومت ها

4- اجرای عدل و قسط در جامعه بشری

5- تزکیه و تعلیم

6- تعلیم کتاب و حکمت

7- اتمام حجت بر بندگان

توحید و یکتا پرستی، هدف آفرینش انسان و آشنایی او با مبداء و معاد است. بر اساس آیه 36 سوره نحل:

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلَالَةُ ۚ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ

و همانا ما در میان هر امتی پیغمبری فرستادیم که خدای یکتا را پرستید و از بتان و فرعونان دوری کنید، پس بعضی مردم را خدا هدایت کرد و بعضی دیگر ضلالت و گمراهی بر آنان حتمی شد، اکنون در روی زمین گردش کنید تا بنگرید عاقبت آنان که (انبیاء را) تکذیب کردند به کجا رسید (و آنها چگونه هلاک ابدی شدند).

رشد و ارتقاء انسان با آموزش و تربیت میسر است و احتیاج به معلم کامل دارد که ارتباط با آسمان داشته و دستی بر سر بشر و او نیست مگر پیامبر که در قرآن مجید میفرماید: 

لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ

همانا ما پیمبران خود را با ادلّه و معجزات فرستادیم و با ایشان کتاب و میزان عدل نازل کردیم تا مردم به راستی و عدالت گرایند، و آهن (و دیگر فلزات) را که در آن هم سختی (جنگ و کارزار) و هم منافع بسیار بر مردم است (نیز برای حفظ عدالت) آفریدیم، و تا معلوم شود که خدا و رسلش را با ایمان قلبی که یاری خواهد کرد؟ (هر چند) که خدا بسیار قوی و مقتدر (و از یاری خلق بی‌نیاز) است.

آیه 25 سوره حدید

 

###############################

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبراللیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال

عید نوروزتان مبارک

جشن و مراسم شادی از جمله ضرورتهای زندگی اجتماعی است که انواع و اقسام گوناگون دارد. برگزاری جشن ها به تاریخ باستان اقوام و ملل مختلف پیوند خورده است. گرچه در ازمنه بسیار دور وسایل ارتباطی مانند امروز وجود نداشته است اما شباهات بسیار زیادی در بین جشن های قاره ها و کشورها وجود دارد.

غم و شادی دو حالت روانی انسانی است که در پی پیامدها و حوادث و اتفاقات بروز می کند و انسان را گریز از آن نیست. یک روی سکه زندگی شادی و موفقیت و تولد و قهرمانی و جشن و روی دیگر سکه زندگی غم و اندوه و مرگ است. جامعه ای سالم و موفق است که سختیها و شدائد را به فرصت و موفقیت تبدیل کند. امروز شاید از سخت ترین دوران زندگی بشر است که پیدایش ویروس کرونا، جهان را به چالش بیماری همه گیر و مرگ کشانده است. 

با امید فراوان از قدرت و قوت فرهنگی جامعه ایرانی که طی قرون مختلف از حوادث گوناگون سرافراز بیرون آمده و الگوی زنده ای از هنر و معماری و تمدن و علم و دانش برای جهان بوده، این بار نیز با همت عالی و هماهنگی از این میدان سخت سربلند و با عزت عبور خواهد کرد.

بیائید روزگار نو را جشن بگیریم، از هر نوع و به هر بهانه ای، در خانه و در کنار خانواده با استفاده از امکانات موجود و فضای مجازی و گوشیهای هوشمند با دیگر فامیل و دوستان در شادی عید و سفره هفت سین با هم شریک باشیم. با همه عزیزان از طریق تماس تصویری تبریک عید داشته باشیم و برای سلامتی هم دعا کنیم، باشد که با شادیهای فردی و جمعی، بر غم بزرگ بلای کرونا غلبه کنیم.

آمین یا رب العالمین

پیشاپیش فرارسیدن عید نوروز را به همه ملت شریف و بزرگ ایران تبریک عرض نموده و از خداوند متعال سالی سرشار از موفقیت و شادی و سلامتی آرزومندم. عیدتان مبارک

 

 

 

 

 

 

################################

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

سردار دکتر ناصر شعبانی

 

خبر تاسف بار و غمبار درگذشت مردی از تبار شهیدان سردار دکتر ناصر شعبانی را دریافتیم که عمری در مجاهدت و تلاش در صحنه های گوناگون انقلاب اسلامی، در دوران دفاع مقدس و در کسوت شریف پاسداری و استادی و در قامت خطیبی توانا در بیان حوادث مختلف از درگیریهای آمل تا عملیات مرصاد و در قلم کم نظیر بود.

او از تبار شهدا به مصداق (مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا ) بود.

درگذشت شهادت گونه دلاورمرد میدانهای جنگ و دفاع و امنیت که عمری را برای آرامش و آسایش و امنیت ملت بزرگ و سرافراز ایران عزیز گذراند و همیشه دغدغه امنیت را داشت سرانجام در مواجهه با ویروس منحوس کرونا دعوت حق را لبیک و در پی یاران شهیدش، دار فانی را وداع گفت.

مرد میدان بحران و حوادث و سخن و قلم، شاگردان فراوانی را تربیت کرد و آثار فاخری از خود به ارث گذاشت که در ادامه راهش مفید فایده خواهد بود. از جمله آثار جاودانه و بجا مانده: کتاب بن بست در استراتژی، شکست در تاکتیک، و کتابهای کامل و جامعی در خصوص نقش منافقین در جنگ تحمیلی را میتوان نام برد.

بنده سالهای زیادی را در دوستی نزدیک با او بسر بردم و بهره گرفتم. او را انسانی انقلابی، دیندار، سلحشور خستگی ناپذیر، ولایت مدار، سخنرانی توانا و متواضع دیدم که همواره در حرکت بود و هرگاه از او برای مراسمی از موضوعات انقلاب و یادواره های شهدا دعوت میشد، بدون تکلف و عذر خستگی، اجابت می نمود، در حالی که در مسئولیت های مدیریت بحران همواره آماده و پا در رکاب در پشتیبانی از انقلاب اسلامی بود.

سرانجام پس از چند دهه تلاش مجاهدانه و بی آرامش، به بهانه بیماری کرونا به یاران شهیدش پیوست و آرام گرفت. روحش شاد و راهش پر رهرو.

 

 

#####################################

 

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کرونا؛ تلخ، شور، شیرین (1)

 

وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ

و البته شما را به پاره‌ای از سختی‌ها چون ترس و گرسنگی و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بیازماییم، و صابران را بشارت و مژده بده.

آیه 155 سوره بقره

 

 

تاریخ 5000 ساله بشر سراسر مملو و سرشار از حوادث و رویدادهای تاریخی است که دنیا را تغییر داده اند. به تصویر کشیدن حوادث تاریخی کاری بس مشکل و بعضا غیر ممکن است. رویدادها و حوادثی هستند که بر تاریخ زندگی بشر اثرات شگرفی داشته است که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم. از حوادث و رویدادها بعضی طبیعی مانند سیل، زلزله و بعضی ساخته و دستاوردهای بشری است مانند جنگها، قحطی و بیماریهای همه گیر.

 

الف، جنگها

1- جنگهای ایران و یونان که پیامد آنها شکست و پیروزی و نابودی و کشتار و غارت و از بین رفتن تمدنها و بوجود آمدن تمدنهای جدید بوده است

2- ظهور امپراتوری خونریز و ویرانگر چنگیزخان مغول با قتل و غارت و نابودی و آتش سوزی کتابخانه ها، تمدنهای بشر را قرن ها به قهقرا و عقب برده است.

ب: بلایا

1- طاعون یا همان مرگ سیاه که تخمین زده میشود این بیماری جهانگیر فقط در اروپا 75 میلیون نفر را نابود کرده و از بین برده است.

2- قحطی، که با دو منشآ آب و هوایی و طبیعی و منشآ انسانی و ساختگی روی میدهد باعث کشتار و از بین رفتن میلیونها انسان در جهان شده است. از جمله قحطی مصنوعی در پی جنگ اول جهانی توسط انگلیس در ایران اتفاق افتاده است، که با خرید گندمهای تجار ایرانی برای ارتش انگلیس و جلوگیری از ورود کشتیهای گندم وارداتی به بنادر ایران و ایجاد قحطی مصنوعی باعث مرگ 8 الی 11 میلیون ایرانی از جمعیت 20 میلیونی ایران گردیده است.

 

 إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ

همانا خدا آنان را که پیوسته به درگاهش توبه کنند و هم پاکیزگان دور از هر آلایش را دوست می‌دارد

سوره بقره آیه 222

اسلام دین پاکیزه و پاکیزگان است و سراسر دستورات قرآن مجید و گفتار و رفتار پیامبر عظیم اسلام تمیزی و پاکیزگی است. آب مایه حیات و زندگی است و تمامی اشیاء و موجودات به آب زنده اند، اما خداوند رحمان و رحیم یکی از فلسفه های وجود آب را برای پاکیزگی بیان می فرمایند:

وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا

و از آسمان آبی طاهر و مطهّر نازل کردیم.

سوره فرقان آیه 48

بخش تلخ ویروس کرونا، ناخوشی و بیماری، دوری افراد جامعه از هم و بدتر از آن از دست دادن دوستان و بستگان و عزیزان است که بسیار سخت و دردآور است، هرچند مرگ برای انسان حق و قطعی است ولی از آنجایی که برخی از انواع مرگها را میشود با توجه به رعایت دستورات بهداشتی به تاخیر انداخت و با سهل انگاری ممکن است باعث آن گردیم که درد آن چند برابر است. از جمله سفارشات دین مبین اسلام در حالت عادی و طبیعی، رعایت نظافت لباس و بدن است و رعایت بهداشت روانی از جمله عناصر شخصیتی افراد با ایمان در اسلام شمرده شده است.

در گفتار امام صادق (ع) صفاتی برای اشخاص با ایمان برشمرده اند که عبارتند از:

1- متانت و استواری در برابر حوادث

2- صبر و شکیبایی در گرفتاریها و مشکلات

3- شکرگزاری و سپاس در برابر نعمتها

4- قناعت در داشته ها و روزی

5- روا نداشتن ستم

6- تحمیل نکردن خود بر دیگران

7- تامین آسایش دیگران با تحمل سختیها

آنچه در گفتار دینی میبینیم در زمان عمل، راهنما و کارساز است که باید از آن به خوبی استفاده کرد.

آرامش، در همه امورات و زمانها علی الخصوص در شرایط بحران باعث پیشبرد بهتر کارها می شود همچنان که خداوند در قرآن مجید میفرمایند:

الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ

آنها که به خدا ایمان آورده و دلهاشان به یاد خدا آرام می‌گیرد، آگاه شوید که تنها یاد خدا آرام‌بخش دلهاست.

سوره رعد آیه 28

 

در نگاه خداوند متعال برجسته ترین و زیباترین و شایسته ترین مخلوقات عالم، انسان است که با رعایت نظافت و بهداشت و پوشش مناسب و استفاده از عطر و خوراک پاکیزه و محل اسکان آراسته و تمیز میتوان به این مهم دست یافت.

 

وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا

و محققا ما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم و آنها را (بر مرکب) در برّ و بحر سوار کردیم و از هر غذای لذیذ و پاکیزه آنها را روزی دادیم و آنها را بر بسیاری از مخلوقات خود برتری و فضیلت کامل بخشیدیم.

سوره اسراء آیه 70

ادامه دارد...

 

############################################

بسم الله الرحمن الرحیم

 

چهل روز از شهادت سردار دلها گذشت، مناسب است اشاره ای

به برخی ویژگیهای سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی شود:

1- ایمان عمیق به خدا و اسلام

2- اخلاص در عمل

3- دوری از شهرت و دیده شدن

4- شجاعت در میدان نبرد و خط مقدم و بعضا جلوتر

5- تدبیر و پشتکار و تداوم عمل

6- شهادت طلبی و مقاومت در مسیر شهادت

7- تواضع و فروتنی در مقابل مردم

8- مناجات شبانه و تضرع در برابر قادر متعال

9- ساده زیستی و دوری از تشریفات

10- اطاعت محض از مقام ولایت

11- انقلابی بودن

12- استکبار ستیز و ضد آمریکایی

13- رهبری کم نظیر و چند بعدی محور مقاومت

14- محبوب قلبها

 

روحش شاد و یادش گرامی...

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

به مناسبت چهلمین روز شهادت سردار دلها

 

همه ما در صورتی اندازه و قیمت این حوادث را متوجه میشویم که به شهید

حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، به چشم یک فرد نگاه نکنیم.

سردار عزیز ما را به چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه درس آموز بنگریم.

 


* سردار شهید قاسم سلیمانی نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود. او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود. ۱۳۹۸/۱۰/۱۳

مقام معظم رهبری

 

تعریف مکتب:

یک تئوری کلی و یک طرح جامع و هماهنگ و منسجم است،

که هدف اصلی آن کمال انسان و تامین سعادت همگانی است و

در آن خطوط اصلی و روش های بایدها و نبایدها، خوبی ها و

بدیها، هدفها و وسیله ها، نیازها و دردها و درمانها، مسئولیت ها

و تکلیف ها مشخص است و منبع الهام برای همه افراد است.

                             استاد شهید مرتضی مطهری مجموعه آثار جلد2 ص 53

 

ویژگی های یک مکتب:

1- یک طرح جامع و منسجم است.

2- اجزای آن نظامند و هماهنگ است.

3- دارای ویژگی های متمایز کننده است.

4- دارای جهان بینی خاص و دستور العمل هایی برای تحقق آن است.

5- هم زمان جنبه های مختلف درون علمی و برون علمی را مورد

توجه قرار می دهد.

6- ضمن تعیین مسئولیت، الهام بخش است.

7- دارای حد و مرز و ضوابط است.

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

آرمانهای انقلاب اسلامی

 

آرمانها و اصول اساسی بشر از بدو خلقت تا به امروز و آینده غیر قابل تغییر

و تحول است و روزمرگی آن را دچار تغییر نکرده و از اهمیت آن چیزی کم

نمی کند.

بعنوان مثال، عناصری چون آزادی، استقلال و عدالت را همه ابناء بشر

با هر دین و مکتب و نژادی خواهان آن بوده، هستند وخواهند بود و برای

دستیابی به آنها هزینه های بسیاری پرداخته و تا پای جان رفته و می روند،

هر چند دست نیافتنی باشد.

انقلاب اسلامی نیز یک دسته از خواسته های بلند انسانی اسلامی را جهت

همت و هدف خود قرار داده و با زعامت  منجی کبیر و رهبر الهی خویش

با پشتیبانی و مقاومت ملت بزرگ ایران، طی چند دهه و ایثار و بذل جان و

تحمل زندان و شکنجه و تقدیم ده ها هزار شهید، سرانجام در بیست و دوم 

بهمن سال هزار و سیصد و پنجاه و هفت، با معجزه پیروزی انقلاب اسلامی

به این هدف طیبه و مقدس و بزرگ دست یافت.

ما در این یادداشت برآنیم تا اندکی از سرگذشت و آرمانهای انقلاب اسلامی را به

محضر گرامیتان تقدیم نموده و یادآوری کنیم.

باشد که عزیزان با دقت نظر به آن بنگرند.

 

با مطالعات و بررسی های مختلف از مجموع بیانیه های حضرت امام خمینی

و شعارهای مردم در راهپیمایی ها، به سه محور اساسی و راهبردی دست

می یابیم که در این مقاله به آنها می پردازیم.

 

الف: آرمان های سیاسی

 

مهمترین آرمان های سیاسی انقلاب اسلامی عبارتند از:

1- براندازی نظام سلطنتی و ایجاد حکومتی دینی

2- اداره امور کشور بر اساس شورایی

3- نفی هر گونه استعمار و استبداد و سلطه پذیری

4- امنیت داخلی پایدار

5- تامین آزادی های اجتماعی در حدود قانون

6- اتکاء به آرای مردمی در سرنوشت خویش

7- طرد کامل استعمار و نفوذ

8- تقویت کامل بنیه دفاعی برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی

9- تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام

و تعهد به حمایت بی دریغ از مسلمانان و مستضعفان عالم.

10- ایجاد روابط صلح آمیز متقابل با دولت های غیر محارب

11- حمایت از مبارزات حق طلبانه مستضعفان در برابر مستکبران در هر

نقطه از جهان.

 

ب: آرمان های فرهنگی و اجتماعی

 

1- ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا

2- مبارزه با مظاهر فساد و تباهی

3- بالا بردن سطح آگاهی های عمومی

4- آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان

5- تقویت روحیه بررسی و ابتکار از طریق تاسیس مراکز تحقیق

6- رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای عموم 

7- ایجاد نظام اداری صحیح و حذف تشکیلات غیر ضروری

8- تامین حقوق همه جانبه افراد و ایجاد امنیت قضایی

9- توسعه و تحکیم برادری اسلامی و تعاون عمومی

10- تدوین قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی و اقتصادی، اداری، 

فرهنگی، نظامی و سیاسی بر اساس موازین شرعی و اسلامی

11- برقراری حقوق مساوی برای مردم بدون توجه به قومیت، نژاد و زبان

12- برخورداری تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی، از کار افتادگی،

بی سرپرستی، حوادث و سوانح و خدمات بهداشتی و پزشکی

13- آزادی های اجتماعی

 

ج: آرمان های اقتصادی

 

1- جلوگیری از غارت بیت المال توسط خاندان شاهنشاهی

2- حفظ ذخایر زمینی 

3- تلاش در راه پیشرفت صنعتی و تکنولوژیک

4- استقلال و خودکفایی اقتصادی

5- تامین و خودکفایی در علوم و فنون، صنعت و کشاورزی

6- پی ریزی اقتصادی صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی

7- ریشه کن کردن فقر و محرومیت

8- تامین نیازهای اساسی شامل مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت، آموزش

9- تامین شرایط اشتغال کامل

10- منع اسراف

11- منع انحصار، احتکار و ربا

12- جلوگیری از سلطه اقتصادی بیگانه بر اقتصاد کشور

13- تاکید بر افزایش تولیدات

14- عدالت اقتصادی

15- رسیدگی به روستاهای کشور و محرومیت زدایی

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

عبرت های تاریخ

کشتار مسلمانان در سربرنیتسا

 

 

 

 

فاجعه در سربرنیتسا

... فاعتبروا یا اولی الابصار. (آیه 3 سوره مبارکه حشر)

... پس ای اهل بصیرت، عبرت بگیرید

فاجعه قتل عام مسلمانان بوسنی

حدود سه دهه قبل در چنین روزهایی در 16 آوریل 1993 در طول سه روز بیش از 8000 هزار نفر از اهالی سربرنیتسا در بوسنی قتل عام شدند. شورای امنیت سازمان ملل طی قطع نامه 819 سربرنیتسا را منطقه امن اعلام کرد. صرب ها اندکی پیش از پایان جنگ مسلمانان را که از روستاها و کوه ها به امید پناه در سایه امنیت سازمان ملل تجمع کرده بودند محاصره کرد. 400 نفر از نیروهای مسلح هلندی سازمان ملل برای ایجاد امنیت در منطقه مستقر شده بودند. با فشار صرب ها رهبران مسلمانان را فراخواندن و گفتند برای حفظ امنیت شهر باید مدافعین خلع سلاح شوند.

عبرت تاریخ

-اسلحه ها را تحویل دهید.

شما در امان هستید.

- سازمان ملل امنیت شما را تضمین می کند.

جامعه جهانی همراه شما است.

آنها نمی توانند به شما نزدیک شوند.

رهبران مسلمانان به دو دسته تقسیم شدند.

دسته الف:

ما نمی توانیم مقاومت کنیم.

انها قوی ترند.

اگر تسلیم شویم گرسنه نمی مانیم.

اگر با زور وارد شهر شوند هیچ چیز برایمان نمی ماند.

دسته ب:

ما می توانیم مقاومت کنیم.

اگر قرار باشد جامعه جهانی بدادمان برسد، می رسد.

آنها جانی و خطرناک و غیرقابل اعتمادند.

آنها در طول جنگ میلیونها مسلمان بی دفاع را کشته اند.

تا سرحد مرگ می جنگیم.

دسته اول بذر ناامیدی را در دل مردم و نیروهای مدافع شهر کاشتند.

نتیجه:

نیروهای مدافع تسلیم شدند.

اسلحه ها را تحویل دادند.

زنان و مردان را جدا کردند.

زنان را به کمپ های سربازان صرب فرستادند.

مردان دوازده تا هشتاد سال ماندند.

سایر افراد را به شهرهای خارج و دورتر از کمپ فرستادند.

بعد از آن نیروهای سازمان ملل همان جامعه جهانی شهر را ترک کردند و رفتند.

صرب ها وارد شهر شدند.

در طول سه روز بیش از هشت هزار نفر از اهالی سربرنیتسا که بی دفاع و بدون اسلحه بودند را قتل عام کردند.

یعنی روزانه 2600 نفر و در ساعت 110 نفر.

این ماجرا واقعیت است،‌ افسانه نیست. کمتر از سه دهه قبل در مهد آزادی و دموکراسی اروپایی،‌در مقابل چشمان جهان اتفاق افتاده است.

آری به جرم مسلمان بودن قتل عام شدند.

به هوش باشیم و فریب لبخندها و وعده های خالی آن ها نباشیم. عبرت بگیریم.

والسلام. 

 

 

 

 

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

قتل‌عام ۸ بهمن۵۷ به‌دستور آمریکا

« قبل از انقلاب، در دوران حرکت عظیم مردمی حالا ماجراهای هفدهم شهریور و کشتار مردم و این مسائل که خب همه به‌وسیله‌ی دولت دست‌نشانده‌ی آمریکا انجام گرفت، به جای خود در هشتم بهمن، یعنی چند روز قبل از ورود امام به داخل کشور، در همین خیابانهای تهران، همین خیابان انقلاب، مردم اجتماع کرده بودند؛ ژنرال هایزر که فرستاده‌ی آمریکا بود و به ایران آمد برای اینکه شاید بتواند یک‌جوری از دست انقلاب رژیم را نجات بدهد و حفظ بکند، او در خاطرات خودش مینویسد اینها اسناد تاریخی است و میگوید من به ژنرال قره‌باغی گفتم که در مواجهه‌ی با مردم لوله‌ی تفنگهایتان را پایین بیاورید؛ یعنی مردم را بکُشید، تیر هوایی بیخودی در نکنید، مردم را قتل عام کنید. اینها هم همین کار را کردند، لوله‌ی تفنگها را پایین آوردند، عدّه‌ای جوان و نوجوان کشته شدند ولی جمعیّت عقب نرفت. هایزر میگوید؛ قره‌باغی بعد آمد به من گفت که این تدبیر تو فایده‌ای نکرد، مردم عقب نرفتند، آن‌وقت هایزر میگوید من دیدم این ژنرال‌های شاه چقدر کودکانه فکر میکنند؛ یعنی باید ادامه میدادند، باید مرتّب میکُشتند. ببینید این رژیمِ دست‌نشانده بود. ژنرال آمریکایی دستور قتل‌عام هم‌وطنان را به ارتشبد ایرانی میدهد و این به دستور او و به توصیه‌ی او عمل میکند و چون فایده‌ای ندارد، میرود به او میگوید فایده‌ای ندارد؛ او هم میگوید اینها بچّه‌اند، اینها کودکانه فکر میکنند. این، ماحصل و خلاصه‌ی حکومت پهلوی در ایران است.آمریکایی‌ها این‌جوری با ما شروع کردند؛ با انقلاب این‌جوری شروع کردند. بعد هم در طول این مدّت هرچه توانستند توطئه کردند.»
بیانات در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان، ۱۳۹۴/۰۸/۱۲

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه سفرنامه مسیر عشق                                        یادداشت 1 1397/08/15

اربعین و جهانی نو

اربعین از نگاه های محتلف در پس قرن ها همچنان چون آفتاب می درخشد و هر روز جلوه ای تازه برای انسان های در هبوط نمایان می کند.

ار بعین هر روز حرف تازه ای و نمای تازه ای برای انسان شتابان و سرگردان و مدعی تکنولوژی نوع و اطلاعات انفجاری دارد.

هرکس از ریشه های اربعین و اهداف آن دورتر است در درک آن گیج تر و گنگ تر است. دنیای تشنه خبر که از کوچکترین خبری نمی گذرد و رقابت در بزرگ سازی اخبار کم اهمیت و گاهی بی اهمیت، چرا آفتاب تابان و درخشان اربعین را چون خفاشان شب پره در سکوت و کوری و لالی سپری می کند، نه می بیند و نه می شنود. آیا این حادثه بزرگ و نورانی که مسیر نهایت و تمامیت امال و آرزوی بشر سرگردان گرفتار در چنگال مادیت و قحطی قطره ای محبت، اقیانوس محبت و کرم اربعین برنمی تابد تا هندوانه ابوجهل خود را به بشر سرگردان و گمشده کویر جهل مدرن بفروشد و تشنه لحظه ای آرامش اربعین باز می دارد.

نا آنکه آن را نمی بیند یا درک نمی کند که نمی خواهد دیگران آن را درک کنند و ببینند. آه که بشر اربعین را درک کند به هدف نهایی خلقت نزدیک می شود، و امپراطوری زر و زور و تزویر و کاخ های ستم دیوانگی و جنون از هم خواهد گسست و انسان به رستگاری ابدی خواهد پیوست.

آری کاروان بی پایان اربعین هر روز مصمم تر و بانشاط تر و منظم تر و مبتکرتر و خلاقتر از دیروز در حرکت است و سیل اقیانوس تشنه را سیراب می کند و به مصداق آیه 8 سوره مبارکه صف «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ می خواهند نور خدا را به دهانهایشان خاموش کنند ولی خدا کامل کننده نورخویش است، اگر چه کافران را ناخوش آید»، نور خدا را هرگز نمی شود خاموش کرد جهان را روشن می کند و دست لرزان شب پرستان را رو خواهد کرد.

قطره های بی پایان مردمان عاشق از سرزمین های دور و کشورهای دور دست در حدود 70 کشور و ملت با پرچم به اربعین ملحق می شوند و اقیانوس را تشکیل می دهند، محبت و عشق و عاطفه، گذشت و ایثار و کرامت و امنیت، عبادت و خداپرستی به اوج می رسد. اینجا بهشت روی زمین است و اثری از معاویه، یزید، عمرسعد، شمر و صدام و اشقیای تاریخ نیست. اینجا اخلاق و منش و روش و سنت پیامبر(ص) است و حسین(ع) میدان دار اصلی است.

اینجا یک زبان و فرهنگ تمدن و انسان وجود دارد. زیر یک پرچم و یک شعار و آن توحید است، الله اکبر است و لبیک یا حسین (ع)

ادامه دارد...


 

فیلم مصاحبه دوگین در حین راهپیمایی اربعین


 

بسم الله الرحمن الرحیم

یادداشت روز   1397/08/15

باسلام و عرض ارادت به همه عزیزان همراه. اربعین امسال توفیق شد رفیق و برای سومین بار پی در پی قطره ای بارانی به اقیانوس عاشقان حسینی پیوستم و حاصل سفر مجموعه عکس ها و یادداشت هایی است که انشاءالله به مرور و پیوسته تقدیم می کنم. آنچه در این رابطه مورد نظر است نگاهی چند وجهی از مسائل مختلف اربعین در حد درک و بضاعت شخصی است که به مثابه آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر قطره ای باید چشید.

تلاش کرده ام که در مسیر بدون تعجیل همپای گروه های مختلف و موکب ها و خدمات و نوحه سرایی ها و فرهنگ اربعین حرکت کنم تا سر حد ممکن بریافته هایم بیفزایم.

مجموعه یادداشت هایم که حدود 90 صفحه است را با تنظیم و استفاده از تصاویر بصورت مجله سفرنامه عشق تقدیم  می کنم. باشد که مورد جلب لطف و کرم ارباب و توجه دوستان گردد.

ارادتمند محمد علی بارانی


 

علوم و معارف دفاع مقدس در سند تحول بنیادین - سردار سرتیپ پاسدار دکتر مجید بکایی

 

سبک زندگی رزمندگان و شهدا دفاع مقدس دکتر محمود معافی

 

 

 


سخنرانی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدیان:

 

 

 

 خدای متعال را شاکر و سپاس‌گزارم که توفیق حضور در جمع عزیزان حضور یابم. در آغاز کلام بهترین سلام‌ها و درودهای خودمان را تقدیم می‌کنیم به روح بلند و ملکوتی امام راحل (ره) بزرگ‌مردی که در روزگار عزت اسلام بر بلندای  جان انسان‌ها گلدسته‌ای ساخت و ندای (الاسلام یعلوا و لایعلی علیه) را سرداد. یاد و نام شهیدان را گرامی می‌داریم، شهدای دفاع مقدس، شهدای نهضت اسلامی و همه‌ی شهیدانی که در کران تا کران جغرافیای اسلام برای دفاع از اسلام و قرآن و هویت اسلام به شهادت می‌رسند، مخصوصاً شهدای آموزش‌وپرورش اعم از دانش‌آموز و معلم.

من سه تا جمله بیشتر ندارم جمله اولم این است که نگاه ما به دفاع مقدس چیست؟ برای دفاع مقدس چه کرده‌ایم؟ برای دفاع مقدس در نظام تعلیم و تربیت چه‌کارهایی را باید انجام دهیم؟ دفاع مقدس را ما بخشی از هویت تاریخی، اعتقادی و ملی خودمان می‌دانیم. دفاع مقدس بخشی از بودن ماست و تعریفی از بودن ماست اگر ملت ایران بخواهند تعریف کنند بدون توجه به دفاع مقدس نمی‌شود تعریف کرد که جایگاه این ملت چیست؟، هویتش چیست؟، چه سرنوشت و گذشته و آینده‌ای دارد. دفاع مقدس یک گنجینه است نه به تعارف بلکه به حقیقت، اما ما از این گنجینه و معدن جز لایه‌های ظاهری فعلاً چیزی برداشت نکرده‌ایم هرچه نوشته‌ایم و گفته‌ایم فقط وصف حال این گنجینه است. باید اکتشاف کرد باید باطن این گنجینه را شکافت تا معلوم شود چه هست. ما برای معرفی این گنجینه در گام اول در آموزش و پرورش فقط توانسته‌ایم توصیف کنیم. نگذاریم این واقعه فراموش شود گردوخاک بگیرد چهره‌های شاخصی از این گنجینه را برای نسل آینده که انتقال هویت بهینه نسلی بر عهده آموزش‌وپرورش است معرفی کنیم تا در این معرفی کردن علاوه بر معرفتی که حاصل می‌شود در مورد آن برای فکر و تأمل کنند. نسل آینده ما گذشته خود را بشناسند. برای دانش‌آموزانمان با توجه به این گنجینه موقعیت یادگیری فراهم کردیم که دانش‌آموز با دیدن این آموزه‌های دفاع مقدس بتواند خود یاد بگیرد و بر یادگیری خودش عمق ببخشد. سؤال‌ها، پرسش‌ها و گفتگوهای بین دانش‌آموزان، فعالیت‌هایی که در کتاب درسی معرفی‌شده است، فوق برنامه درسی برای این است که دانش‌آموز در این موقعیت‌ها بتواند آموزه‌های دفاع مقدس مانند ایثار، فداکاری، مشارکت، حق‌گویی، حق‌خواهی، تبعیت از رهبری، دفاع از حریم ملت و سرزمین، دفاع از اسلام را تجربه کند. این‌ها موقعیت‌های یادگیری برای دانش آموزان ما است در محیط مدرسه.

 

 

 


سخنرانی وزیر محترم آموزش‌وپرورش جناب آقای سید محمد بطحایی:

 

 

 

یاد و خاطرۀ همۀ شهدای انقلاب اسلامی، امام راحل بنیان­گذار جمهوری اسلامی ایران را گرامی می­دارم. یاد ویژه می‌کنم از همۀ شهدای دانش­ آموز، شهدای معلم به‌ ویژه شهیدان رجایی و باهنر که شهیدان شاخص آموزش‌وپرورش هستند و مایۀ افتخار همۀ آموزش‌وپرورشی ­ها. آرزوی صحت و سلامت و تندرستی برای مقام معظم رهبری دارم.  سپاس ویژه دارم از برگزارکنندگان این همایش، همایش علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش‌وپرورش که در این ایام که همۀ ما گرفتار روزمرگی و حل‌وفصل مسائل جاری هستیم، با برگزاری این همایش حال و هوای جدیدی را ایجاد کردند و توجه ویژه‌ای را در آموزش‌وپرورش برای توجه مجدد و مکرر به ارزش­ ها و فرهنگ دفاع مقدس داشتند، صمیمانه از همۀ برگزارکنندگان سپاسگزاری می‌کنم. 

 

نظام های آموزش‌وپرورش به‌ویژه آموزش‌وپرورش عمومی معمولاً سه کارکرد را دنبال می­ کنند.                

- کارکرد اول که به‌عنوان مأموریتی، آموزش‌وپرورش برنامه­های خود را براساس آن تنظیم می­کند، بحث توسعۀ دانش­ها و   آموخته­ ها برای دانش­آموزان و بچه‌ها است.       

معمولاً این کارکرد آموزش‌وپرورش که در سطح دانش به بچه‌ها ارائه می‌شود وجة قالب آموزش‌ های رسمی را در برمی‌گیرد.    

- کارکرد دوم : توسعة مهارت‌هایی است که بچه‌ها برای زندگی اجتماعی خود به‌ویژه بعد از فارغ‌التحصیلی به آن‌ها نیاز دارند که البته اشارات مبسوطی را جناب باقری در این بخش داشتند. بچه‌ها در دوران مدرسه باید مهارت‌هایی را که برای زندگی اجتماعی نیاز دارند تمرین کرده و یاد بگیرند با مسائل و مشکلات در بیرون مدرسه چه فردی و چه نقشی به‌عنوان عضوی از جامعه از این مهارت‌ها بهره ببرند.   

  

-کارکرد سوم :انتقال هنجارهای بین نسلی است. این وظیفة نظام‌های آموزشی است که ارزش‌های بین نسلی را منتقل نموده و این انتقال باید منطبق با تعریف یادگیری در آموزش‌وپرورش باشد یعنی تغییراتی نسبتاً پایدار که در رفتار افراد ایجاد شود.

    

 


بسم الله الرحمن الرحیم

 

سخنرانی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سردار سرلشکر پاسدار دکتر محمدباقری:

 

 

 

سردار سرلشکر پاسدار دکتر محمدباقری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی(قدس­سرّه) که راه و رسم آزادگی و عزت را به ما نشان داد، شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و شهدای عرصه امنیت به‌ویژه شهدای حوادث اخیر تهران، همچنین سلام به پیشگاه امام عصر(ارواحنا فداه) و نائب بر حقش حضرت آیت الله العظمی امام خامنه­ ای(مدظلّه العالی)، در این مراسم اظهار داشت: اوضاع جهان امروز در عرصه فرهنگ و دیگر عرصه‌ها با سرعت و به شکل یک مسابقه در جریان است.

وی ادامه داد: قدرت‌های بزرگ استکباری که در قرن‌های متمادی ملت‌های جهان را استثمار و استعمار کردند، امروز بنا دارند که فرهنگ و ویژگی‌های موردعلاقه خود را به دیگر ملت‌ها تحمیل کنند. درحالی‌که ملت‌های آزاده به دنبال حاکم کردن فرهنگ، ویژگی‌های موردعلاقه و ارزش‌های ملی خود در جامعه­شان هستند. سردار سرلشکر پاسدار دکتر محمدباقری گفت: امروز به‌واسطه پیشرفت‌های بشر در حوزه تکنولوژی و فناوری‌های فضای مجازی تحولات با سرعت بیشتری در حال تحقق است و بدین واسطه بسترهای تغییر خصائل اخلاقی چون شجاعت، شهادت، ایثار، وحدت و حتی مفاهیم عالی‌تر در حوزه ملی چون هویت ملی، امنیت ملی، ارزش‌های ملی و مشارکت ملی وجود دارد و این تغییرات تنها مختص کشور ما نیست. وی با اشاره به بهره‌برداری قدرت‌های استکباری از سرعت تحولات در اثرگذاری و ایجاد تغییر در فرهنگ دیگر ملل افزود: امروز حتی برخی کشورهای غربی نگران این موضوع هستند که بتوانند فرهنگ و ارزش‌های خود را در برابر قدرت فرهنگی استکبار جهانی حفظ کنند.

 

 سردار سرلشکر پاسدار دکتر محمدباقری خاطرنشان کرد: در ارزش‌های حاکم بر این نظام موارد مهمی مانند وطن‌دوستی، وحدت ملی، استفاده از تجربیات، مسئولیت‌پذیری و فرهنگ اسلامی را ملاحظه می‌کنیم و در راهبردهای کلان این سند هم اموری مانند گسترش خلاقیت‌ها، نوآوری‌ها و مستندسازی تجربیات و توسعه مشارکت همگانی تأکید شده است. وی افزود: کشور ایران به‌عنوان یک کشور متمدن و دارای تاریخ باشکوه طولانی در طی قرون گذشته دچار حوادث و انحطاط و ضعف‌های شدیدی شده است. ما برای ۴ الی ۵ قرن تحت تأثیر حکام نالایق و فشارهای بیرونی دچار ضعف و انحطاط شدیم و ملت ایران با تأسی به فرهنگ غنی اسلامی و تحت تأثیر آموزه‌های روحانیت معظم؛ انقلاب عظیمی را برپا کرد و تصمیم گرفت تا با تکیه‌بر ارزش‌های اسلامی و ملی بر روی پای خود بایستد و کشورش را از نو بسازد و استقلال کامل را برای خود رقم بزند.

 

 

وی گفت: فاصله بین پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز تجاوز دشمن ۱۷ الی ۱۸ ماه بیشتر نیست که این دوران اندک کفایت لازم را نداشت برای اینکه کشور و انقلاب به ثبات و آرامش برسد.          

 

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد: ملت ایران این تجاوز را به دفاع مقدسی تبدیل کرد که برای نسل‌های آتی و حاضر ماندگار است.

وی افزود: در دفاع مقدس رژیم بعث عراق با حمایت ۳۵ کشور از جهات مختلف مالی، فکری و تسلیحاتی وارد نزاع با جمهوری اسلامی شد که هدف اصلی آن براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی و یا حداقل تجزیه کشور بود.

 سردار سرلشکر پاسدار دکتر محمدباقری ادامه داد: در مقابل ملت ایران بود که پشتیبانی قدرت‌های بزرگ را ازدست‌داده بود و با گرفتاری‌های متعدد برای ایجاد ثبات و آرامش مواجه بود و این ملت باید با دست‌خالی در برابر تهاجم و تجاوز می‌ایستاد که ایستاد و توانست کارهای بسیار بزرگی را انجام دهد.

 سردار سرلشکر پاسدار دکتر محمدباقری ادامه داد: دفاع مقدس تجلی مقابله همه ملت ایران در برابر ائتلافی از قدرت‌های جهانی در تاریخ ما بود.

 

وی افزود: ملت ما به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) حدود ۲۰۰ سال سرافکندگی شکست از روسیه و پیمان‌نامه‌های ترکمانچایی و گلستان را در ذهن و تاریخ خود بر دوش کشیده است؛ اما اکنون این ملت حادثه‌ای با عنوان پیروزی با دست‌خالی در مقابل قدرت‌های بزرگ را در اختیار دارد که باید از این گنجینه در جهت سربلندی و افتخار ملت ایران در دنیا و در برابر آن دوره شکست‌های گذشته استفاده کرد و بهره برد.

 این گنجینه دفاع مقدس باید در مقابل آن سرافکندگی­ها و شکست­ها، موجب سربلندی و افتخار و ابداع و ابتکار و توانایی ملت بزرگ ایران قرار بگیرد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: از دفاع مقدس مفاهیم والایی چون شجاعت، ایثار، فداکاری ازخودگذشتگی و بسیاری از خصائل زیبا و رحمانی بیرون می‌آید که با ذکر نمونه و مصداق و خاطره می‌توان آن‌ها را برای نسل‌های جدید بیان کرد و همچنین دفاع مقدس می‌تواند مفاهیم عالی مربوط به اداره کشور را که در سند ۱۴۰۴ آمده است را برای نسل جوان بیان کند. تا متوجه شویم، امنیت ملی، وحدت ملی، بصیرت، وفاق ملی، هویت ملی و مشارکت ملی چیست و چگونه محقق می‌شود. درواقع همه این ارزش‌ها می‌تواند با مصادیق دفاع مقدس برای نسل جوان تبیین شود.

سردار سرلشکر پاسدار دکتر محمدباقری با اشاره به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شهر تهران بابیان اینکه در چند روز گذشته ۱۰ موزه دفاع مقدس با حضور رئیس‌جمهور افتتاح‌شده است، گفت: حدود ۵ موزه هم در حال ساخت است که ظرف یکی دو سال آینده آماده می‌شود. الآن 15 موزه برای بهره‌برداری و بازدید معلمان و مؤلفین کتب درسی در سراسر کشور وجود دارد. وی در پایان با اشاره به اهمیت اردوهای راهیان نور گفت: در سال گذشته حدود ۶ میلیون نفر در قالب اردوی راهیان نور از مناطق عملیاتی بازدید کردن. با توجه به علاقه‌مندی نسل جوان می‌بایست دانش­آموزی که شور جوانی دارد در این اردوها حاضر شود و مشارکت داشته باشد. مسئله راهیان نور موضوع بسیار ارزشمندی است. وقتی دانش­آموز می­رود و در حال و هوای آن محیط قرار می­گیرد حالاتی پیدا می­کند که من خودم دوست دارم وقتی می­روم یک‌گوشه بنشینم و آن حالات را پیدا کنم. عزیزان معلم ما بیان می­کنند که چه تحولاتی در دانش­آموزان در قبل و بعد این اردوهای راهیان نور اتفاق می­افتد. مسئله جشنواره‌ها، مسابقات علمی و فرهنگی در ارتباط با دفاع مقدس الزامی است که باید به آن همت بورزیم. باید به اردوهای رزمی دانش‌آموزی توجه ویژه داشت و بستر حضور گسترده‌تر جوانان را به این مناطق فراهم ساخت؛ البته بسیج در حوزه آموزش رزم کارهای خوبی کرده که باید توسعه یابد.

 امروز صبح به همراه وزیر آموزش‌وپرورش که جا دارد از زحمات و همکاری­های ایشان تقدیر و تشکر کنیم تفاهم‌نامه‌ای را امضاء کردیم که همین اقدام مشترک را بتوانیم به‌خوبی پیش ببریم. در این تفاهم‌نامه اشاره‌شده است که باید یک کارگروه مشترک تشکیل گردد و سپس کمیسیون­های تخصصی شکل بگیرد. این کارگروه نیاز به اساسنامه و هیئت‌امنای مشترک دارد و تدوین نقشه راه در جلسات مشترک مدیران اتفاق بیافتد. ان‌شاءالله در سال بعد و فرصت‌های بعدی که بازهم در خدمت مجموعه پژوهشگاه و همایش­های بعدی رسیدیم گزارش کار و روند پیشرفت کار ارائه گردد و شاهد پیشرفت کار باشیم.

در پایان از همه عزیزان در مجموعه دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس تقدیر و تشکر می­کنم و از تمامی فعالیت­هایی که در آینده صورت خواهد پذیرفت نیز تشکر می‌کنم.


خیرمقدم و گزارش سردار سرتیپ پاسدار محمدنبی رودکی

 رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و دبیر همایش

 

 

 

 

·         برگزاری جلسه با وزیر آموزش‌وپرورش در آذرماه سال جاری جهت هماهنگی همایش.

 

·         به درخواست ریاست سازمان پژوهش و برنامه­ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش در مرحله اول 30 صفحه از تاریخ دفاع مقدس توسط پژوهشگاه با همکاری دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام) تهیه و تدوین شد و جهت درج در کتاب­های درسی تاریخ معاصر ایران در پایه یازدهم و درس تاریخ ایران و جهان در پایه دوازدهم تحویل مؤلفین     کتاب­های درسی شد تا بخشی از آن در سال 97 و 98 به کتاب­های درسی آموزشی دانش­آموزان اضافه شود.

 

·         سخنرانی اینجانب به همراه سردار سرتیپ دوم پاسدار دکتر محمدعلی بارانی رئیس پژوهشکده علوم نظامی و مهندسی دفاع مقدس پژوهشگاه در جلسه بزم اندیشه با حضور مؤلفین کتاب­های درسی.

 

·         برگزاری تور علمی برای مؤلفین کتاب­های درسی که عبارت است از: بازدید مؤلفین کتاب­های درسی و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه­ریزی از مرکز اسناد و تحقیقات جنگ سپاه.

 

·         اعزام مؤلفین کتاب­های درسی و سرگروه و مربیان درس آمادگی دفاعی به اردوی پژوهشی راهیان نور دریایی بوشهر

 

·         اعزام سرگروه­ها و مربیان درس آمادگی دفاعی به اردوهای راهیان نور بندرعباس که در ماه گذشته انجام شد.

 

·          تشکیل گروه پژوهش آموزش‌وپرورش در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس.

 

·         معرفی نماینده پژوهشگاه برای عضویت در شورای برنامه‌ریزی درس آمادگی.

 

·         انتشار نمای راهبردی دفاع مقدس با موضوع آموزش‌وپرورش.

 

·         سایر نشست‌ها و برنامه‌های تحقیقی و پژوهشی که به‌مرورزمان محقق خواهد شد.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

بیماری فراموشی                                                                   20/1397/05

 

 

 

قصه پر غصه سربرنیتسا :

 

از بزرگ­ترین نسل­ کشی مسلمانان اروپا پس از جنگ دوم جهانی چه می دانید. پس از فروپاشی امپراطوری شوروی در سال 1991 میلادی کشورهای دیگر بلوک متحد و متاثر از آن دچار دگرگونی و تحولات اجتماعی شدند.

از جمله تحولات مهم در جمهوری فدرال یوگسلاوی که از اقوام و ملت های مختلف تشکیل شده بود هریک علم استقلال برافراشته و چندین کشور جداگانه شکل گرفت. از جمله صربستان، کرواسی، اسلونی، کوزو و بوسنی و هرزگوین.

رژیم نژادپرست حاکم بر یوگسلاوی بعد از مرگ تیتو تلاشی زیادی در جهت حفظ یکپارچگی و سرکوب حرکت های استقلال طلبانه به اتکا سلاح و امکانات انباشته از دوران شوروی نمود.

آمریکا با تهدیدات مکرر مبنی بر هرگونه تعرض به سرزمین­ هایی که در آن مسیحیان ساکن هستند عملاً از بروز جنگ­ های خونین جلوگیری نمود. در میان کشورهای چندپارچه و استقلال یافته یوگسلاوی یک کشور بوسنی هرزگوین که اقلیت­ های صرب و کروات و در کنار اکثریت مسلمانان بیش از دیگران نا­همگون بود. بلافاصله پس از استقلال کرواسی و اسلوونی و یوگوسلاوی در پی استقلال برآمدند که به فرآیند جنگ طولانی منجر شده 1955- 1992 سرانجام با میانجی­گری سازمان ملل یک شهر مقاوم سربرنیتسا در بوسنی شهر امن اعلام شد.

400 نفر از نیروهای هلندی سازمان ملل برای برقراری امنیت وارد شهر شدند و با سران مسلمان شهر وارد مذاکره شدند.

·         مفاد قرارداد نیروهای UN (نیروهای هلندی سازمان ملل) :

1.       اسلحه­ هایتان را تحویل دهید.

2.       شما در امان هستید.

3.       سازمان ملل امنیت شما را تأمین می­ کند.

4.       جامعه جهانی همراه شماست.

5.       آنها (صرب­ ها) نمی­ توانند به شما نزدیک شوند.

سران مسلمان شهر سربرنیتسا گردهم آمدند و وارد شور شدند و دو نوع تفکر بر آنها حاکم بود:

·         نقد بررسی (تفکر اول) :

1.       ما نمی­ توانیم.

2.       آنها قوی­ ترند.

3.       اگر تسلیم شویم گرسنه نمی ­مانیم.

·         تفکر دوم :

1.       مقاومت می­ کنیم و تا سر حد مرگ می­ جنگیم.

2.       اگر دنیا بیدار باشد به کمکمان خواهند آمد.

3.       اگر وارد شهر شوند هیچ چیز برایمان نمی­ ماند.

سرانجام شعارهای دسته اول و رأیشان غالب شد. اسلحه ­ها را تحویل دادند. وارد کمپ شدند، کمپی که سازمان ملل و جامعه جهانی حمایت از آنان را ضمانت کرده بود.

زنان و مردان را جدا کردند برای بررسی بیشتر و سوالات لازم از مسائل چگونگی جنگ مردان 12 تا 80 ساله را با اتوبوس به شهرهای دورتر از کمپ فرستادند. به مردم نان و آب و غذا دادند. سه روز بعد نیروهای سازمان ملل از کمپ رفتند و نیروهای جنایتکار صرب وارد کمپ شدند. این داستان واقعی است نه افسانه مردم شهری با اعتماد به قول و تصمیم سازمان ملل و جامعه جهانی و آمریکا تسلیم شدند و ظرف کمتر از یک هفته 8000 نفر کشته شدند و شد آن چه نباید می­­شد.

 

آری بیماری­ فراموشی درد عجیبی است که همیشه در پس آن حوادث بزرگ به فراموشی سپرده می­ شود. باید آگاه بود زمزمه های روشنفکرمآبانه به جامعه، ما را به خواب نبرد و ما را تسلیم نکند.

 

سوره مبارکه البقرة آیه ۱۲۰

 

وَلَن تَرضىٰ عَنکَ الیَهودُ وَلَا النَّصارىٰ حَتّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم ۗ قُل إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الهُدىٰ ۗ وَلَئِنِ اتَّبَعتَ أَهواءَهُم بَعدَ الَّذی جاءَکَ مِنَ العِلمِ ۙ ما لَکَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِیٍّ وَلا نَصیرٍ﴿۱۲۰﴾، هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد، (تا به طور کامل، تسلیم خواسته‌ های آنها شوی، و) از آیین (تحریف یافته) آنان، پیروی کنی. بگو: «هدایت، تنها هدایت الهی است!» و اگر از هوی و هوس های آنان پیروی کنی، بعد از آنکه آگاه شده‌ ای، هیچ سرپرست و یاوری از سوی خدا برای تو نخواهد بود.

 

 

چند سوال :

1.       آیا بین ضمانت امنیت شهر و خلع سلاح مردم شهر تعارضی وجود داشت؟

2.       آیا به مردم شهر محاصره شد بدون خلع سلاح نمی­ شد آب و غذا داد؟

3.       آیا جداسازی مردان و زنان شهر ضرورتی داشت؟

4.       آیا آمریکا و سازمان ملل خبر از جنایت­ های صرب ها طی مدت جنگ نداشتند؟

5.       آیا خلع سلاح مردم مسلمان نقشه تسلیم و نابودی آنان  نبود؟

عبرت های غفلت در برخورد با دشمن در نهج البلاغه:

خطبه 34 نهج البلاغه:

 ... وَتُنْتَقَصُ أَطْرَافُکُمْ فَلاَ تَمْتَعِضُونَ لاَ یُنَامُ عَنْکُمْ وَأَنْتُمْ فی غَفْلَةٍ سَاهُونَ، غُلِبَ وَاللهِ الْمُتَخَاذِلُونَ! ...

  ... دشمنان در پیرامون شما نخوابیده ‏اند ولى شما در غفلت غوطه ورید، سوگند به خدا،کسانیکه به پستى و خوارى تن دادند، مغلوب گشتند. ...


بسم الله الرحمن الرحیم


یادداشت شماره 2                          بیماری فراموشی                          1397/05/17

 

 

ملت­ ها برای پاسداشت و یادداشت تاریخ خود از قدیم الایام هزینه ­های زیاد پرداخت کرده­اند. از دوران پاره­ سنگی و غارنشینی با تصویر سنگی و حکاکی ابتدایی به صورت خط و نقش و تصویر و مجسمه تا امروز که با هزینه ­های فراوان و استفاده از تکنولوژی روز با ساخت فیلم و انیمیشن و ثبت در کتب رمان، داستان، قصه و افسانه از تراژدی تا طنز.

أَلَمْ یَأْتِهِمْ نَبَأُ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ قَوْمِ نُوحٍ وَعَادٍ وَثَمُودَ وَقَوْمِ إِبْرَاهِیمَ وِأَصْحَابِ مَدْیَنَ وَالْمُؤْتَفِکَاتِ أَتَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَیِّنَاتِ فَمَا کَانَ اللّهُ لِیَظْلِمَهُمْ وَلَـکِن کَانُواْ أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ ( سوره مبارکه توبه آیه 70) ترجمه: آیا خبر کسانی که پیش از آنها بوده اند چون قوم نوح و عاد و ثمود و، قوم ابراهیم و اصحاب مدین و مؤتفکه را نشنیده اند که پیامبرانشان با نشانه های آشکار بر آنها مبعوث شدند ? خدا به آنها ستم نمی کرد، آنان خود برخود ستم می کردند.

بله هرگاه ملتی تاریخ خود را نداند محکوم است که آن را بارها تکرار کند. یکی از پایه ها و نشانه ­های تمدن علم و دانش، امید و خوشبختی، شکست، ذلت و خواری، اسیری، استعمار و استثمار ملت ­ها در تاریخ آمده است و ثبت شده است.

·         علت این همه صرف وقت و ثروت برای تاریخ گذشته چیست؟

·         آیا تاریخ گذرگاه ابدی است؟

·         آیا تاریخ راهنمای آینده است؟

·         آیا باید از تاریخ عبرت گرفت؟

·         آیا باید با تاریخ زندگی کرد؟

·         آیا تاریخ نشانه ­های دشمن ­شناسی است؟

·         آیا تاریخ شمع روشنی­ بخش آینده است؟

بله پیرامون یادآوری تاریخ می­ تواند ده ­ها  سوال دیگر مطرح شود که چرا همه کشورها به تاریخ گذشته و حفظ آن همت می گمارند تا جایی که علاوه بر هزینه­ های فراوان در نمادسازی و افسانه و فیلم ­سازی، آن را به صورت کتاب درسی در مقاطع مختلف تحصیلی از ابتدایی تا دانشگاه و رشته تخصصی ایجاد و پیگیری می ­کنند.

آری انسان دانا دوبار از یک سوراخ گزیده نمی ­شود. علاج دوبار گزیده نشدن برون رفت از بیماری فراموشی است. نقش دانشمندان و فیلم ­سازان و روشنفکران یک جامعه، هشیار و بیدار نگه­ داشتن یک ملت به عنوان پیشروان یک کشور این است که مادامی  حوادث گوناگون و التهاب جهانی در حال رخ دادن است باید روشنفکران چون چراغی راهنما چاله ­ها و چالش ­ها و خطرات پیش روی جامعه را گوش زد کنند. باشد که به عنوان سرمایه ملی و بهترین اندوخته ­های یک جامعه به موقع ایفای نقش کنند تا از سیر حوادث خود و جامعه را بیدار و نجات بخشی نموده، تهدیدات پیشروی را به فرصت تبدیل نمایند.

در اهمیت تاریخ و پند و عبرت گرفتن از آن همین اندازه کافی است که امام علی(ع)،‌امیرالمؤمنین،‌در نامه 31 نهج البلاغه و در بازگشت از جنگ صفین خطاب به فرزند برومندشان امام حسن(ع) می فرمایند:

أَی بُنَی، إِنِّی وَ إِنْ لَمْ أَکُنْ عُمِّرْتُ عُمُرَ مَنْ کَانَ قَبْلِی، فَقَدْ نَظَرْتُ فِی أَعْمَالِهِمْ، فَکَّرْتُ فِی أَخْبَارِهِمْ، وَسِرْتُ فِی آثَارِهِمْ، حَتَّی عُدْتُ کَأَحَدِهِمْ; بَلْ کَأَنِّی بِمَا انْتَهَی إِلَی مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَی آخِرِهِمْ، فَعَرَفْتُ صَفْوَ ذَلِکَ مِنْ کَدَرِهِ، وَنَفْعَهُ مِنْ ضَرَرِهِ. (نامه 31 نهج البلاغه) پسرم! گرچه من به اندازه همه کسانی که پیش از من می‌زیستند عمر نکرده‌ام اما در رفتار آنها نظر افکندم و در اخبارشان تفکر نمودم و در آثار بازمانده از آنان به سیر و سیاحت پرداختم تا بدانجا که (بر اثر این آموزش ها) همانند یکی از آنها شدم بلکه گویی بر اثر آنچه از تاریخشان به من رسیده با همه آنها از اوّل تا آخر بوده‌ام (من همه اینها را بررسی کردم سپس) قسمت زلال و مصفای آن را از بخش کدر و تیره باز شناختم و سود و زیانش را دانستم. 

ادامه دارد ...

                                                                                                                    محمدعلی بارانی

 


بسم الله الرحمن الرحیم

 

 یادداشت اول                                        بیماری فراموشی                                    97/04/23

 

فراموشی به طور طبیعی در انسان تحت عناصر و عوامل گوناگون از جمله شادی، مصیبت، غم، درد، فشار روانی و کهولت سن به وجود می­آید. گاهی به طور لحظه ­ای انسان دچار فراموشی می­ شود. گاهی یک جمعیت دچار فراموشی می­ شوند و گاهی ملتی و گاه جهانی دچار فراموشی می­ شود. فراموشی به خودی خود حالت و عنصر بدی نیست. فراموشی غم و درد، هجران و شکست، ناملایمات روزانه زندگی و امید و تلاش برای بهبودی و رسیدن به هدف­ ها و  قله­ ها و استیلا بر نامرادی­ ها و شکست­ ها و به دست آوردن سلامتی و فتح قله ­های پیروزی و موفقیت را در پی دارد.

 

فراموشی تا آنجا که باعث ناامیدی و افسردگی فرد و جامعه نشود، عنصر محرک و سازنده ­ای است. اگر این عنصر فراموشی، مزمن و تبدیل به یک بیماری و عادت شود، آنگاه جان­کاه و نابودکننده همه هستی ­ها و دارائی­ های یک ملت و سبب از دست دادن فرهنگ و تمدن می­ شود، در نقطه مقابل فراموشی آگاهی است که در موفقیت­ ها و پیروزی ­ها پایه و اساس است و انسان بر داشتن و افزودن و حفظ آن همیشه سفارش شده است آنجا که در کلام وحی خداوند مجید، رحیم، کریم، در قرآن می ­فرمایند: « أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللََّیْلِ سَاجِدًا وَ قَائِمًا یَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَ یَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لَایَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ. آیا آن کس که در همه ساعات شب به عبادت پرداخته ، یا در سجود است یا در قیام ، و از آخرت بیمناک است و به رحمت پروردگارش امیدوار است، با آن که چنین نیست یکسان است؟ بگو: آیا آنهایی که می دانند با آنهایی که نمی دانند برابرند؟ تنها خردمندان پند می پذیرند» (سوره مبارکه زمر آیه 9) و « قُل لاأَقُولُ لَکُمْ عِندِی خَزَآئِنُ اللّهِ وَ لاأَعْلَمُ الْغَیْبَ وَ لاأَقُولُ لَکُمْ إِنِّی مَلَکٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ مَا یُوحَى إِلَیَّ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الأَعْمَى وَ الْبَصِیرُ أَفَلاَ تَتَفَکَّرُونَ. بگو: به شما نمی گویم که خزاین خدا نزد من است و علم غیب هم نمی دانم، و نمی گویم که فرشته ای هستم تنها از چیزی پیروی می کنم که بر من نازل شده است بگو: آیا نابینا و بینا یکسانند؟ چرا نمی اندیشید؟» (سوره مبارکه انعام آیه 50). 

اسلام دین هوشیاری، دانش، آگاهی، پیشران و حرکت فرد و جامعه بشری است نه سکون و عقب­روی. جامعه وقتی پیش    می­ رود که راهبران و مدیران آگاه به زمان باشند که از شکست­ ها و پیروزی­ های دیروز برنامه­ های جامع و خدشه ناپذیر آگاهانه و دقیق و علمی بر پایه دانش و امکانات بومی داشته باشد. برنامه ریزی و آرمانگرایی بدون اجراء (امکانات، قابلیت اجراء، بومی) یک رویاست همانگونه که عمل بدون برنامه­ ریزی و آرمان کابوس است. زندگی یعنی تجربه دیروز به علاوه برنامه امروز و نگاه به فردا است.

 

جام جهانی 2018 برای کشور ایران با سوت پایان داور بازی ایران پرتغال به پایان رسید. آیا باید برد و باخت و شکست و پیروزی را بعد از غم و خوشحالی به دست فراموشی سپرد؟! به نظر می­رسد که باید از هوش و استعداد و توان جوانان ایرانی استفاده نمود و تجربه و دانش و علم پیران را با آن در هم آویخت و ورزش را به جوانان پخته و میانسالان با تجربه سپرد و میدان ورزش را خالی از باند و جناح و سیاست زدگی نمود. آیا می­شود؟ آیا  می­توانیم؟ خدا نکند که بیماری فراموشی به یک درد مزمن همیشگی تبدیل شود که این بیماری جامعه را دچار آلزایمر می­نماید و هر روز به قهقرا خواهد برد. کلام آخر باید با استفاده از کادر مدیریت عالم و سالم سامانه ورزش را هوشمند و آگاه به روز در سطح استانداردهای جهانی آماده سازیم. آری علم نعمت بی­پایانی است. (العلم و سلطان) مهمتر است مدیران سیاسی غیر ورزشی، خود داوطلبانه میدان را به عالمان ورزشکار بدهند که اگر چه امروز در غوغاسالاری سیاسی در میان گرد و غبار و مه دیده نمی­ شوند ولی عملکرد آنان در تاریخ خواهد ماند به مثابه روایت کسی که صلاحیت مدیریت جامعه را ندارد به خدا پیامبر و مومنین خیانت کرده است را مد نظر قرار دهند. و یروون عن النبیّ (صلّی الله علیه و آله) أنّه قال: «من تولّى شیئا من امور المسلمین فولّى رجلا شیئا من أمورهم و هو یعلم مکان رجل هو أعلم منه فقد خان اللّه و رسوله و المؤمنین. روایت کنند از پیغمبر (صلّی الله علیه و آله) که فرمود: هر که‏ متصدى یک کارى از مسلمانان باشد و مردى را بر یکى از کارهایشان بگمارد و بداند جاى مردى که از او عالم تر است، البته که خیانت کرده بخدا و رسول خدا (ص) و همه مؤمنان. (کنز الفوائد و التعجب، ج‏2، ص: 283).

 

مقام معظم رهبری (مدظله­الله ­العالی): به عقیده‌ی من، جوان ایرانی برای اوّل شدن در دنیا، هیچ چیز کم ندارد. جوان ایرانی با استعداد است. 15/06/1376

 

پس نباید فراموش کنیم که ساعت شمار جام جهانی 2022 از آغاز جام جهانی 2018 حرکت منفی را آغاز نموده است. به امید آگاهی و هوشیاری جامعه بزرگ 81 میلیونی ناظر و شاهد و حاکم و پشتیبان و امیدوار. ایرانی به پیش که پیروزی نزدیک است و قابل دسترسی.


والسلام علیکم
  محمدعلی بارانی

 

 



 

باز نگاهی به جنگ (بخش ۱)

جنگ یکی از زشت‌ترین، مهیب‌ترین، مخرب‌ترین، وحشتناک‌ترین، هیجان‌انگیزترین، علمی‌ترین، پیچیده‌ترین و تخصصی‌ترین پدیده‌های بشری است که تمدن‌هایی را نابود و باعث به وجود آمدن تمدن‌های جدید می‌شود. امّا جامعه انسانی را از آن گریزی نیست.

7 بهمن 1396-17:45:39


باز نگاهی به جنگ (بخش ۱)
7 بهمن 1396-17:45:39
منبع: دبیرخانه پژوهشکده علوم نظامی و مهندسی دفاع مقدس
پیوند: برای توضیحات بیشتر اینجا کلیک کنید
فرستنده: مدیر سایت

برای نمایش کامل تصویر کلیک کنید

جنگ یکی از زشت‌ترین، مهیب‌ترین، مخرب‌ترین، وحشتناک‌ترین، هیجان‌انگیزترین، علمی‌ترین، پیچیده‌ترین و تخصصی‌ترین پدیده‌های بشری است که تمدن‌هایی را نابود و باعث به وجود آمدن تمدن‌های جدید می‌شود. امّا جامعه انسانی را از آن گریزی نیست. پیامبران، دانشمندان و عقلای جهان تلاش‌های فراوان کردند تا با تعالیم الهی و تربیت انسان‌ها آن‌ها را در مسیر عدل و داد و صلح قرار دهند و بسیار هم موفق شدند تا خوی جهان خواهی و جهان خواری انسان را کنترل کنند و کردند. امّا انسان‌ها در ذات و نهاد با دو جنبه و صبغه خلق‌شده‌اند که هرگاه اندکی غفلت کنند جنبه و خوی حیوانی بر خلق‌وخوی رحمانی و معنوی آن‌ها غلبه کرده و جنبه مادی آن ظهور و بروز می‌کند، و زیاده‌خواهی و جهان خواهی و جهان خواری را ایده نهایی خود می‌بیند. تاریخ بشر سراسر مؤید این مطلب است.

آن‌چنان جنگ در زندگی مردم ریشه زده که جزء زندگی و مشی آنان گشته که جنگ‌آوران و جنگ ورزان و فرماندهان و استراتژیست¬های جنگی را در جوامع مختلف جایگاه مرتبط خاص بوده و هست.

جنگ از دیرباز به‌عنوان یک شغل و پیشه و جزء لاینفک زندگی بشر است به‌طوری‌که در تربیت فرزندان از جنگاوری و شجاعت آنان کم بیش در بین همه ملل امری عادی و طبیعی بوده است. در دوران کهن افرادی بادانش و فن طراحی جنگ در حکومت‌ها جایگاه بالایی به‌عنوان مشاور و استراتژیست داشته‌اند.

در دوران کهن در ابتدای این زنجیره جنگ‌های قبیله‌ای دوران پاره‌سنگی قرار دارد و در دوران بعد ارتش‌های استعماری و مزدور را فرماندهان و حاکمان نظامی و استراتژیست هدایت و حکومت¬ها مبتنی بر قدرت نظامی بقاء و سیطره بر سرزمین‌ها و نحوی حاکمیت را تشکیل داده است، به‌طوری‌که هرگاه قدرت نظامی ملتی و قومی رو به افول می‌رفت، ملت قوی‌تر آن‌ها را ساقط می‌کرد و این بُعد همیشه بر عالم حاکم بوده است. از زمان‌های قدیم در تاریخ کهن بشر ارتش‌های مختلفی بروز و ظهور یافته است.

در تاریخ ملل در قرن‌های قبل از میلاد مسیح ارتش‌های مزدور که نمونه‌های زیادی دارد. مثل و مانند بوده و سال‌های متمادی وجود داشته است. نمونه روشن و ضرب‌المثلی آن ارتش، ارتش هانیبال است که یک ژنرال زاده آفریقای ارتشی مزدور از آفریقا گردآوری نموده از دریای مدیترانه عبور و به قلبِ اروپا نفوذ کرد و سال‌ها ( حدود 14) اروپا را در ناامنی فروبرد. غول افسانه‌ای مادران اروپایی برای ساکت کردن و خوابانیدن فرزندانشان و ضرب‌المثل شد.

هانیبال پشت دره، ارتش‌های مزدور همان‌طور که از اسمشان برمی‌آید، به دنبال مزدوری و حقوقند و مخصوص دوره خاصی نبوده و نیستند و امروز نوع مدرن آن نیز وجود دارد.

ارتش مزدور هدفش قتل و غارت و چپاول است، نه مرز دارد، نه ملت، نه ملیت و نه خاک.

‌ ‌

سرتیپ دوم بازنشسته پاسدار دکتر محمد بارانی

رئیس پژوهشکده علوم نظامی و مهندسی دفاع مقدس

 

ادامه دارد ...


باز نگاهی به جنگ (بخش ۲)

جستجو و تحقیق پیرامون پدیده های طبیعی باعث آمادگی و پیشگیری و کاهش خسارت های جانی و مالی می گردد. عقل حکم می کند که انسان مخاطرات پیرامون خود اعم از ظاهری و غیر ظاهری ( چون زلزله، طوفان، سیل و ...) مطالعه نموده و خود را آماده سازد.

 


باز نگاهی به جنگ (بخش ۲)
14 بهمن 1396-16:07:04
منبع: دبیرخانه پژوهشکده علوم نظامی و مهندسی دفاع مقدس
پیوند: برای توضیحات بیشتر اینجا کلیک کنید
فرستنده: مدیر سایت

برای نمایش کامل تصویر کلیک کنید

بشر از دیر باز در مورد پدیده های سازنده و مخرب و بلایای طبیعی به مطالعه و کنکاش پرداخته است.

جستجو و تحقیق پیرامون پدیده های طبیعی باعث آمادگی و پیشگیری و کاهش خسارت های جانی و مالی می گردد. عقل حکم می کند که انسان مخاطرات پیرامون خود اعم از ظاهری و غیر ظاهری ( چون زلزله، طوفان، سیل و ...) مطالعه نموده و خود را آماده سازد.

جنگ جزء پدیده های دست بشری است و شاید بیشتر از سایر پدیده و بلایا، خسارت بارتر و مهیب¬تر و کشنده¬تر باشد. از این رو باید صاحبان خرد، اندیشه، قلم و هنر در این زمینه بسیار بنگارند و بیان کنند و شعر بسرایند و فیلم و کارتون و انیمیشن و ... بسازند تا جامعه را از زوایای پیدا و پنهان آن آگاه نمایند.

شاید در بین پدیده های اجتماعی در مورد جنگ و مسائل آن کتب بسیاری نوشته شده و کارهای زیادی در عالم شده است. مثلا سینما و هنر آمریکایی (سینما هالیوود) را بتوان سینمای پیش جنگ نامید. هالیوود و هنر پیشگانش سربازان پیش قراول فرهنگی جنگ های آمریکا در دهه های اخیر بوده و هستند. در زمینه جامع شناسی جنگ هنر آمریکایی درست در خدمت جنگ و تجاوز و کشتار و غارت است. بعنوان مثال عروسک باربی به عنوان پرفروش ترین اسباب بازی کودکان و مورد علاقه دختران دنیاست، که به وسیله ای تبلیغاتی جنگ به خدمت گرفته شده است.

یک روز برای حمله به سلاح و پوشش سرباز جنگی را به خود گرفته تحت عنوان باربی به افغانستان می رود و روز دیگر به عنوان حمله به عراق لباس سرباز و پوششی دیگر تحت عنوان باربی به عراق می رود. از این ابزار به عنوان خالی کردن دل مردم دنیا و با عروسکی محبوب بچه ها که پولش را پرداخت می کنند و از طرفی شکست ناپذیری و تقویت روحیه به ارتش متجاوز آمریکا استفاده می شود.

جنگ پدیده پایان ناپذیری است که از ابتدا تا پایان عمر بشر ادامه دارد. زمان و مکان و تکنولوژی و رفتار رهبران و سیاستمداران و قلدران عالم نوع و شدت زمان و طول و عرض آن را متفاوت می سازد ولی اصل آن بلا تغییر است.

هر چند صلح و آرامش و نهایت تمنا و آرزوی تمام پیامبران الهی عالم از آدم تا خاتم بوده است، و امروز کمال خواسته و تمنای اکثریت مطلق بشر است.

امّا با همه تلاش های انجام شده تنور جنگ همواره داغ بوده و هست و هر روز قلدر دیوانه ای مست تحت عنوانی آتش جنگ را شعله ور نموده و همه هستی بشر را مورد تهدید و تهاجم قرار داده و می¬دهد.

از‌ انجا که احتیاط شرط عقل است به قول معروف :

«برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی که درنظام طبیعت ضعیف پایمال است». البته قوی بودن و آماده بودن تنها به آمادگی ظاهری و فیزیکی جوامع نیست، شرط لازم است نه کافی.

یک جامعه قوی جامعه ای علمی، آگاه و منسجم ملی است که در تند باد حوادث باید در یک آمادگی و پیوند نا گسستنی آماده و مجهز باشد که البته بخش عمده¬ای آمادگی هر جامعه ای بخش فرهنگی آن است که زیر ساخت یک جامعه را تشکیل می‌دهد.

‌ ‌

 

سرتیپ دوم بازنشسته پاسدار دکتر محمد بارانی

رئیس پژوهشکده علوم نظامی و مهندسی دفاع مقدس

 

ادامه دارد ...


باز نگاهی به جنگ (بخش ۳)

بخش عمده آمادگی هر کشور بخش فرهنگ دفاعی که جزء سیاست‌های اصلی و اساسی هر جامعه است را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل است که بسیاری از کشورها علاوه بر مراکز و دانشگاه‌های نظامی در مراکز پیش‌دبستانی تا دانشگاه‌های غیرنظامی امور دفاعی را به اشکال مختلف و گوناگون جزء برنامه‌ها و کتاب‌های درسی لحاظ می‌کنند. در دانشگاه‌های غیرنظامی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های بسیاری در تحقیق پیرامون علل پیروزی‌ها و شکست‌ها نوشته می‌شود.

 


باز نگاهی به جنگ  (بخش ۳)
23 بهمن 1396-16:36:19
منبع: دبیرخانه پژوهشکده علوم نظامی و مهندسی دفاع مقدس
پیوند: برای توضیحات بیشتر اینجا کلیک کنید
فرستنده: مدیر سایت

برای نمایش کامل تصویر کلیک کنید

بخش عمده آمادگی هر کشور بخش فرهنگ دفاعی که جزء سیاست‌های اصلی و اساسی هر جامعه است را تشکیل می‌دهد.

به همین دلیل است که بسیاری از کشورها علاوه بر مراکز و دانشگاه‌های نظامی در مراکز پیش‌دبستانی تا دانشگاه‌های غیرنظامی امور دفاعی را به اشکال مختلف و گوناگون جزء برنامه‌ها و کتاب‌های درسی لحاظ می‌کنند.

در دانشگاه‌های غیرنظامی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های بسیاری در تحقیق پیرامون علل پیروزی‌ها و شکست‌ها نوشته می‌شود.

در مهدکودک‌ها و مدارس شعر و اسباب‌بازی و داستان‌سرایی و افسانه‌سازی پیرامون قهرمانان جنگی در برنامه‌ها و متون درسی آورده می‌شود.

در بخش‌های هنری و اجتماعی نوشتن داستان‌ها، رمان‌ها، نامگذاری میادین، پارک‌ها، خیابان‌ها، ساختن مجسمه‌ها و یادمان‌ها هزینه‌های زیادی را بخود اختصاص می‌دهند.

جامعه زنده و پویا نیاز به چند عنصر حیاتی دارد. گذشتۀ افتخار آفرین، حال روشن و با آینده‌ای پرامید و با برنامه.

اینگونه جوامعی می‌توانند در تندباد حوادث طبیعی و غیرطبیعی چون جنگ مقاومت کنند و سربلند ادامه حیات دهند.

چه بسیار تمدن‌هایی که در تاریخ بشر طلوع کرده و خوش درخشیده‌اند، ولی تندباد حوادث جنگ نیست و نابود شده و از صفحه روزگار محو و در تاریخ جز نامی و یادی و در صحنه روزگار جز خرابه‌ای از آنها بجا نمانده و عبرت تاریخ شده‌اند.

بروز و ظهور جنگ‌ها را علل و دلایل گوناگونی است. در آغاز و بروز جنگ‌ها اندیشمندان و صاحب‌نظران علل مختلف و بسیاری برشمرده‌اند و هر روز نیز علل جدیدی بر آن‌ها اضافه و کم می‌شود اما در بسیاری از پیش زمینه‌ها و علت‌ها مشترکند.

علل مشترک بروز جنگ‌ها عبارتند از:

1- غارت و کسب غنیمت

2- گسترش سرزمین و حوزه حکم‌فرمایی

3- بیگانه ترسی

4- قدرت نمایی و کسب پیروزی

5- مقابله به مثل و انتقام‌جویی

6- جنگ‌های عقیدتی

7- جنگ‌های استعماری

8- جنگ‌های کسب استقلال

9- جنگ‌های توسعه تسلیحات نظامی و ایجاد و گسترش تجارت تسلیحاتی

جنگ پدیده‌ای کاملا علمی و تخصصی است که منشأ تحولات عظیم در تاریخ بشر بوده است.

1- منشأ تحولات جغرافیایی مرزی

2- منشأ تحولات سیاسی

3- منشأ تحولات اجتماعی

4- منشأ دگرگونی و تحولات علمی و تکنولوژی نظامی می‌گردد.

 

سرتیپ دوم بازنشسته پاسدار دکتر محمد بارانی

رئیس پژوهشکده علوم نظامی و مهندسی دفاع مقدس

ادامه دارد ...


باز نگاهی به جنگ (بخش ۴)



 

اربعین شروع و آغازی برای ادامه مسیر و هدف عاشورا (96/8/27)

هدف اربعین در اصل، ادامه مسیر ظلم‌ستیزی، کفر ستیزی و عدالت‌گستری راه و مسیر اباعبدالله (ع) است که به دنبال انقلاب جدش پیامبر اعظم (ص) که در برهه‌ای دچار چالش و انحراف مسیر شد و راهی جز روشنگری و مبارزه علنی نمانده بود، انتخاب گردید و مسیر حضرت از مدینه به مکه و از مکه به سمت کوفه و سرانجام حادثه بزرگ عاشورا در کربلا ختم شد.

 


اربعین شروع و آغازی برای ادامه مسیر و هدف عاشورا
30 آبان 1396-21:11:57
منبع: دبیرخانه پژوهشکده علوم نظامی و مهندسی دفاع مقدس
پیوند: برای توضیحات بیشتر اینجا کلیک کنید
فرستنده: مدیر سایت

برای نمایش کامل تصویر کلیک کنید

هر پدیده اجتماعی که منتج به نتیجه می‌شود، دارای چند عنصر اساسی و برجسته است:

1- هدف

2- رهبری، 3- عنصر ایدئولوژی

4- سازمان‌دهی اجتماعی

5- برنامه

6- دشمن مشترک

1. هدف

هدف اربعین در اصل، ادامه مسیر ظلم‌ستیزی، کفر ستیزی و عدالت‌گستری راه و مسیر اباعبدالله (ع) است که به دنبال انقلاب جدش پیامبر اعظم (ص) که در برهه‌ای دچار چالش و انحراف مسیر شد و راهی جز روشنگری و مبارزه علنی نمانده بود، انتخاب گردید و مسیر حضرت از مدینه به مکه و از مکه به سمت کوفه و سرانجام حادثه بزرگ عاشورا در کربلا ختم شد. دشمن با دورنگه داشتن امام (ع) از کانون‌های مردمی برای جلوگیری از تماس و ارتباط و روشنگری ایشان و بی‌خبری و بایکوت خبری و تمام کردن و نابود کردن هدف امام (ع) با شهادت ایشان و یاران باوفایش با تبلیغات فراوان درباری و نسبت خارجی و طغیانگر بودن امام (ع) که در ظاهر هم موفق شد. ولی حرکت اربعین در مسیر نجف تا کربلا خون تازه‌ای در حرکت و نهضت عظیم کربلا بود. این‌گونه سرآغاز یک موج عظیم و گسترده‌ای شد که امروز در پس هزار و اندی سال خود را به‌خوبی نشان می‌دهد. میلیون‌ها انسان پرسشگر عاشق که امروز پا به میدان و کشور پرخوف و خطر عراق که در دسته‌بندی‌های معمول جزء اولین کشورهای ناامن و خطرناک برای سیاحت و گردشگری است و تمامی دولت‌ها از حضور مردم خود در این کشور بیمناک‌اند و مرتب به‌طور مستقیم و غیرمستقیم اخطار می‌دهند که گردشگران از سفر خودداری کنند، چگونه است که مردم برای حضور در اربعین سر از پا نمی‌شناسند. آیا جز این است که همه این جمعیت چند ده‌میلیون‌نفری یک هدف مشترک دارند. سؤال اینجاست که چگونه درحالی‌که در قبل هیچ نشست مشترک و بیانیه مشترک و جلسه و کلاس و زبان و برنامۀ مشترکی نداشته‌اند، اما هدف مشترکی دارند و در پیگیری این هدف جان خود را به میدان آورده‌اند و خطر کرده‌اند. این پدیده نادرترین پدیده قرن حاضر است و ما را به یاد فرموده پیامبر اعظم (ص) که فرمودند قتل حسین (ع) حرارت و آتش شعله‌وری در قلوب مؤمنین است که هرگز سرد نمی‌شود. آری این شعله مقدس در سراسر گیتی مؤمنین را از ملیت‌ها و رنگ‌ها و زبان‌های مختلف و از کشورهای مخالف دین و آئین تا کشورهای ... و بی‌طرف تا کشورهای مسیحی و مسلمان گرد هم می‌آورد. آری اربعین هدف نهایی بشر است که همه امیدها و ‌آرزوها در پس آن نهفته است و بشر را به سعادت ابدی پیوند داده و به ساحل آسایش و آرامش ابدی می‌رساند. آنگاه‌که اباعبدالله (ع) یکه و تنها در میان فوج فوج دشمن فریاد برآورد که هل من ناصر ینصرنی شاید تا ده‌ها و بلکه صدها سال بشر معنای آن شعار را ندانست که در میان دشمن بی‌مروت و کینه‌توز امام (ع) از کی یاری می‌خواهد، ولی امروز در پس قرن‌های متمادی صدای امام به‌خوبی، واضح و روشن به یارانش در گوشه گوشه جهان منتقل گردیده است و یارانش یک‌صدا به‌صورت فردی و جمعی با شعار لبیک یا حسین به سویش قطره‌قطره اقیانوس می‌شوند.

لبیک یاحسین

ادامه دارد...


 

اربعین آغازی بر پایان (96/9/4)

آن روز که سپاهیان تاریکی در مسیر کربلا تا شام سر عزیزترین‌ها و شریف‌ترین‌های فرزندان آدم تا خاتم را برای ایجاد ترس و وحشت در دل مردم و جداسازی سرها برای گم نامی ابدان شریف بر سر نی و نیزه‌های بلند حرکت می‌دادند. سرهای جداشده از بدن را برای نابودی بدن‌های قطعه‌قطعه و عدم شناسایی جدا می‌کردند تا اثری در تاریخ از آنها باقی نماند. آیا می‌دانستند که پس از هزار و اندی سال در اربعین حسینی چند ده‌میلیون‌نفری هزاران پرچم‌های رنگارنگ لبیک یا حسین را بر دوش گرفته، از کودک، نوجوان و پیر صدها هزار بلکه میلیون‌ها پرچم به اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف و باافتخار بر دوش می‌کشند.

 


اربعین آغازی بر پایان
4 آذر 1396-10:48:33
منبع: دبیرخانه پژوهشکده علوم نظامی و مهندسی دفاع مقدس
پیوند: برای توضیحات بیشتر اینجا کلیک کنید
فرستنده: مدیر سایت

برای نمایش کامل تصویر کلیک کنید

آن روز که سپاهیان تاریکی در مسیر کربلا تا شام سر عزیزترین‌ها و شریف‌ترین‌های فرزندان آدم تا خاتم را برای ایجاد ترس و وحشت در دل مردم و جداسازی سرها برای گم نامی ابدان شریف بر سر نی و نیزه‌های بلند حرکت می‌دادند. سرهای جداشده از بدن را برای نابودی بدن‌های قطعه‌قطعه و عدم شناسایی جدا می‌کردند تا اثری در تاریخ از آنها باقی نماند. آیا می‌دانستند که پس از هزار و اندی سال در اربعین حسینی چند ده‌میلیون‌نفری هزاران پرچم‌های رنگارنگ لبیک یا حسین را بر دوش گرفته، از کودک، نوجوان و پیر صدها هزار بلکه میلیون‌ها پرچم به اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف و باافتخار بر دوش می‌کشند. در اقیانوس متلاطم به حرکت درخواهند آمد، آن کوردلانی که پیامبر را دیدند و پیامش را درنیافتند آنجا که حسنین را می‌بوسید و می‌گفت آن‌ها سروران جوانان اهل بهشتند. آنجا که پیامبر فرمود: اجری جز مودت و دوستی اهل‌بیتم نمی‌خواهم، آنجا که فرمودند که (حسینٌ منی و انا من حسین) یعنی چه؟ و به سادگی از آن گذشتند. آری امروز پس از قرن‌ها مردم به‌خوبی دریافتند که حسین (ع) ذریه و نوه و از گوشت و خون پیامبر (ص) است. او انقلاب پیامبر (ص) را دوباره زنده خواهند نمود؛ یعنی خون حسین حافظ و بیمه‌کننده انقلاب بزرگ پیامبراعظم (ص) است. آری امروز مردمان جهان از سراسر عالم گرد هم آمده و به سفینه النجات حسین (ع) چنگ‌زده و راه رستگاری یافته‌اند کسی چه می‌داند که این سرانجام باهدف نهایی پیروزی خون بر شمشیر و حق بر باطل، به رهبری امام حی که بیش از هزار سال در پرده غیبت است اما راهنما و هدایتگر شریعت است،‌ خداوند این‌گونه فرموده که هرگز مشعل‌های هدایت را از بشر نخواهد گرفت و انسان را با ولی و ولایت هدایت خواهد نمود. تلاش خفاشان شب شناس خون‌خوار برای تضعیف انقلاب اسلامی و جهان اسلامی ایجاد جنگ‌های پی‌درپی و اشغال مستقیم کشورها و ایجاد جنگ‌های نیابتی، باهدف کشتار مسلمین و ایجاد کینه و تفرقه بین فرق مختلف اسلامی و مسیحی و ... به دنبال تاریکی مطلق و گسترش هیمنه ستم و ظلم جهنمی بودند. امروز بیایند و ببینند که سیل انسان‌های آزاده، آزادی‌خواه و عدالت‌خواه با همه کدورت‌های پدرکشی در کنار هم و برای هم با مهر و محبت و دلسوزی مسیر را جارو و هموار می‌کنند، موکب به موکب، قدم‌به‌قدم، دارا و ندار، توانمند و ضعیف با یک‌زبان و یک¬دل به‌دوراز ملیت و فرهنگ، بافرهنگ عاشورایی، فرهنگ و اخلاق و سخاوت و کرامت محمدی (ص). وقتی قطره‌قطره دریا می‌شوند و اشک‌ها امان را می‌برد وقتی مرثیه‌های ترکی، هندی و عربی، فارسی درهم می‌شود و اوج می‌گیرد و دریای محبت حسینی متلاطم می‌شود و همگان فریاد می‌زنند لبیک یا حسین، لبیک یا حسین.

پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس

دکتر محمدعلی بارانی


سفرنامه مسیر عشق

پدیده تاریخی عاشورا همیشه چون خون تازه در جریان رگ های نهضت های آزادی خواه و عدالت طلب بیش از هزار و اندی سال جریان داشته و دارد. پدیده جدید و نوخواسته اربعین که چند سالی به شکل جدید و بین المللی ظهور یافته، انرژی نو و ناشناخته ای است که خون تازه ای به قلب نیمه جان جهان عاری از عدل و داد و سراسر ظلم و کینه و تزویر تزریق می کند.

 


سفرنامه مسیر عشق
27 آبان 1396-13:02:51
منبع: دبیرخانه پژوهشکده علوم نظامی و مهندسی دفاع مقدس
پیوند: برای توضیحات بیشتر اینجا کلیک کنید
فرستنده: مدیر سایت

برای نمایش کامل تصویر کلیک کنید

همیشه در تاریخ بشر پدیده های طبیعی چون سیل، زلزله، طوفان، آتش سوزی وپدیده های بشری چون جنگ ها، شورش ها، انقلاب ها، نهضت ها باعث تحولات اساسی، جابجایی قدرت، نابودی تمدن ها و پدید آمدن تمدن های جدید شده اند. سراسر تاریخ بشر گواه این موضوع است.

پدیده تاریخی عاشورا همیشه چون خون تازه در جریان رگ های نهضت های آزادی خواه و عدالت طلب بیش از هزار و اندی سال جریان داشته و دارد. پدیده جدید و نوخواسته اربعین که چند سالی به شکل جدید و بین المللی ظهور یافته، انرژی نو و ناشناخته ای است که خون تازه ای به قلب نیمه جان جهان عاری از عدل و داد و سراسر ظلم و کینه و تزویر تزریق می کند.

راهپیمایی در دنیا امر تازه ای نیست، در بسیاری از کشورها بنا به مناسبت هایی و بزرگداشت روز، شخص، نهضت یا انقلابی، مردم یک شهر، منطقه یا کشور راهپیمایی های محدود چند ساعته برگزار می کنند. برای انجام یک گردهمایی حزبی یا ملی از زمانی خیلی زودتر تبلیغات وسیع رسانه ای، نصب پوستر و بنر، تبلیغ و تشویق و بعضا اجبار سازمانی انجام می شود از جمله تفاوت های راهپیمایی عظیم اربعین با سایر گردهمایی ها و راهپیمایی ها عدم تبلیغات رسمی و بعضا بایکوت خبری است. تفاوت دیگر اینکه در این راهپیمایی هیچ چیز زور و اجباری نیست و همه راهپیمایان داوطلبانه و مجدانه و از سر شور و شوق و عشق همه سختی های مسیر اداری ، گاهی با گذشتن از چندین کشور در موعد مقرر خود را به سیل جمعیت عاشق می رسانند. در راهپیمایی اربعین همه آزادانه به دور از طرح و برنامه و دستور از بالا آمده اند. اینجا رعایت حقوق و آزادی و عدالت معنای کامل دارد که در هیچ سنت و مکتبی اینها جمع نشده است. اینجا سرچشمه زمزم ملکوتی عشق، معرفت، انسانیت و آزادگی است که پاسخ هزار و چند سال گذشته عصر عاشورا که اباعبدالله الحسین(ع) فرمودند هل من ناصر ینصرنی است که بعد از گذشت زمان از بین نرفته و گم نشده بلکه زیبا شنیده شده و پاسخ داده می شود. اینجا حضور میلیونها انسان آزاده به پاس بزرگداشت کاروان خسته و دلشکسته اهل بیت نبوه (ع) که آن روز برای کوچک جلوه دادن آل الله (ع) برنامه ریزی شده بود، امروز به عزت جهانی تبدیل شده است.

آری امروز یک راهپیمایی چند ده میلیونی بین المللی حسین است که عذرخواه تمامی بشریت ناآگاه و خفته، به میدان آمده است.

در سرزمین به ظاهر اشغال شده و غوطه ور در جنگ و ناامنی اما این کاروان بین المللی حسینی در امنیت و آرامش و رفاه مسیر تاریخ ظلمتکده جهانی را تغییر خواهد داد. امروز حضور مردمانی از کشورهای آمریکا، هند، کانادا، استرالیا، پاکستان، ترکیه، عراق، افغانستان، گرجستان، ایرلند، مالزی، چین، اندونزی، روسیه، آذربایجان و ... با پرچم های ملی و علم و رایت الحسین یک صدا فریاد دادخواهی، خونخواهی و ضدستم و ظلم شیطانی انگلیسی، آمریکایی و صهیونیسم جهانی، را سر میدهند.

دکتر محمد علی بارانی

پژوهشگر دفاع مقدس

لبیک یاحسین

ادامه دارد...


   

 

 

 

اربعین برترین‌ها (95/10/5)

 

 

      

 

 

اربعین حسینی آتش عشق عالم‌گیری است که طی قرون متمادی از جرقه و شعله‌ای در کربلا آغاز و کم‌کم جغرافیای دل‌های شیفتگان و عاشقان کشیده شده است. این شعله مقدس امروز به اقیانوس پرتلاطم و پیوسته و همگرا تبدیل و تمامی مسلمانان جهان را در نوردیده و پیروان سایر ادیان را با شور و هیجان سؤالات فراوان بی‌تاب و درکام خود کشیده است.

 


اربعین برترین‌ها
7 دی 1396-10:11:34
منبع: دبیرخانه پژوهشکده علوم نظامی و مهندسی دفاع مقدس
پیوند: برای توضیحات بیشتر اینجا کلیک کنید
فرستنده: مدیر سایت

برای نمایش کامل تصویر کلیک کنید

اربعین حسینی آتش عشق عالم‌گیری است که طی قرون متمادی از جرقه و شعله‌ای در کربلا آغاز و کم‌کم جغرافیای دل‌های شیفتگان و عاشقان کشیده شده است.

این شعله مقدس امروز به اقیانوس پرتلاطم و پیوسته و همگرا تبدیل و تمامی مسلمانان جهان را در نوردیده و پیروان سایر ادیان را با شور و هیجان سؤالات فراوان بی‌تاب و درکام خود کشیده است.

دیری نخواهد پایید که جهان با تعجب متوجه آثار بی‌بدیل و تحولی شگرف و بی‌نظیری که شرکت‌کنندگان سایر مذاهب و فرق دینی و غیردینی را در کام خود فرو خواهد برد و حسینی و موحد و یکپارچه خواهد نمود. در طی چند سال گذشته رسانه‌های رسمی حتی کشورهای اسلامی از ظهور و بروز این حرکت توحیدی ناب با پرچم حسین (ع) ابن علی (ع) گزارشی درخور نداده و بی‌تفاوت از آن گذشته‌اند اما آزادگان عالم به‌سادگی از آن نمی‌گذرند. به‌زودی شبکه‌های اجتماعی و مردمی این پیام را جهانگیر خواهند نمود.

نقل خاطره‌ای در تائید موضوع خالی از لطف نیست، در مسیر اربعین با طلبه‌ای عراقی اهل نجف آشنا و همراه شدیم. ایشان می‌گفتند اربعین گذشته یک خانواده عراقی ساکن هلند برای شرکت در اربعین به عراق آمدند و در مسیر راهپیمایی از موکب‌ها و راه پیمان فیلم و عکس تهیه کردند.

این خانواده عراقی دختر ۱۰-۱۲ ساله‌ای داشتند که پس از بازگشت به هلند فیلم و عکس اربعین را به هم‌کلاسی‌هایش نشان می‌دهد، و آن‌ها موضوع را به اطلاع مادرانشان می‌رسانند. آن‌ها باخانم عراقی تماس گرفته و درخواست وقت و نشستی می‌کنند و ایشان می‌پذیرد.

در ساعت موعود به خانه عراقی مقیم هلند جمع می‌شوند و با ناباوری از شرح ماوقع می‌پرسند که می‌گویند در عراق (در کشور شما) در طول 80 کیلومتر غذا، جا و خدمات مجانی می‌دهند (به میلیون‌ها نفر و طی چندین روز) ایشان تائید می‌کنند. خانم‌های هلندی ۵۵ نفر تصمیم می‌گیرند که در اربعین بعدی (امسال) شرکت کنند و از نزدیک به چشم خود ببینند که امسال می‌آیند و می‌بینند، از این دسته کم نیست علت حضور بیشتر سال‌به‌سال اربعین نیز همین اطلاع‌رسانی مردمی است.

برترین‌ها در اربعین:

1. بالاترین جمعیت راهپیمایی ثبت‌شده جهانی.

2. طولانی‌ترین نماز دیده‌شده (حدود ۴۰ کیلومتر).

3. همگراترین و هم‌دل‌ترین جمعیت.

4. هم‌نواترین عزاداری که نوحه‌ها و مرثیه‌ها به زبان‌های هندی، ایرانی، عربی، پاکستانی، و ترکی در طول مسیر پخش و همگان گریه‌کنان بر سر و سینه می‌زنند.

5. بالاترین سطح کیفیت و کمیت پذیرایی جهانی از غذا و محل خواب و اسکان مجانی برای ده ها میلیون نفر و چندین شبانه روز

6. بالاترین سطح امنیت شبانه‌روزی زائران

7. بالاترین سطح ایثار و گذشت در روابط انسانی.

8. بالاترین سطح فاصله طی شده توسط توده¬های عمومی ده¬ها میلیونی از کوچک و بزرگ ۹۰ کیلومتری.

9. طولانی‌ترین و متعددترین دسته عزاداری و سینه‌زنی با آواها و زبان‌ها و لهجه‌های جهانی که هم یک صدا فریاد می زنند لبیک یا حسین (ع).

ادامه دارد ...

‌‌

پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس

دکتر محمدعلی بارانی


 

سفرنامه مسیر عشق (96/10/9)

اربعین همایش و پیاده‌روی ملت‌ها و فرهنگ‌های مختلف است آنچه قابل‌توجه است در همایش اربعین ملت‌های مختلف از کشورهای مختلف با سنین مختلف و آداب و روش و فرهنگ‌های مختلف در یک مکان و زمان گرد هم می‌آیند، و چند روز را شبانه‌روز باهم و در کنار هم عزاداری مرثیه‌سرایی و راهپیمایی می‌کنند.

 


سفرنامه مسیر عشق
12 دی 1396-10:23:00
منبع: دبیرخانه پژوهشکده علوم نظامی و مهندسی دفاع مقدس
پیوند: برای توضیحات بیشتر اینجا کلیک کنید
فرستنده: مدیر سایت

برای نمایش کامل تصویر کلیک کنید

اربعین همایش و پیاده‌روی ملت‌ها و فرهنگ‌های مختلف است آنچه قابل‌توجه است در همایش اربعین ملت‌های مختلف از کشورهای مختلف با سنین مختلف و آداب و روش و فرهنگ‌های مختلف در یک مکان و زمان گرد هم می‌آیند، و چند روز را شبانه‌روز باهم و در کنار هم عزاداری مرثیه‌سرایی و راهپیمایی می‌کنند.

پس باید توجه داشته باشید که شکاف فرهنگی و قومی نقطه آسیب این گردهمایی جهانی است که باید از آن مراقبت نمود که مبادا دشمن از همین شکاف‌ها نفوذ نموده و ایجاد اختلاف و چند دستگی کند.

بخصوص باید توجه نمود که این شکاف بین مردم ایران و عراق به دست دشمنان اسلام از آستین صدام جنایتکار بیرون آمد و جنگ ناخواسته و تحمیلی را بر دو ملت ایران و عراق با خسارت‌های فراوان تحمیل و وارد نموده است.

علاوه بر خسارت‌های مادی فراوان صدها هزار کشته و شهید از عراق و ایران گرفته و به‌طور ناخواسته پدرکشتگی رابین دو ملت‌دوست و مسلمان ایجاد نموده است.

به برکت وجود ائمه شیعه و در عراق این خصومت که اگر بین هر کشور دیگر اتفاق می‌افتاد حداقل سه نسل و صدسال زمان لازم داشت تا فراموش شود. (به فراموشی سپرده‌شده). امروز مردم عراق از همه زخم‌هایی خورد از سوی ما که ناگزیر از دفاع مقدس بود با حدود (پانصد هزار کشته) را به فراموشی سپرده‌اند.

و ما که ملت عراق را مقصر نمی‌دانستیم با حدود ( دویست هزار شهید)‌ پس از سقوط صدام جنایتکار به کمک عراق شتافتیم تا امروز که جنایتکاران داعش وارد عراق شده و بخش‌های وسیعی از خاک عراق را اشغال و کربلای معلا و سامرا را مورد تجاوز و تهدید قراردادند. ده‌ها شهید سرفراز تقدیم کردیم، گذشته‌ها را به فراموشی سپرده و دوران نو و تازه‌ای از روابط را با عراق جدید آغاز نموده‌ایم. این دوستی نو پا نیاز به محافظت، مراقبت دقیق و ظریف دارد.

آنچه باید به آن توجه نمود درباره مردم عراق و فرهنگ و رفتارهای فردی و اجتماعی آنان است که بارها و بارها در مکان‌های مختلف از ایرانیان گلایه و اعتراض مشاهده نمودم.

تحلیل و نگاه کوته نظرانه و یک‌طرفه است. به‌درستی باید توجه نمود که مردم عراق با باورها و سنت‌های خود زندگی می‌کنند و مردمی سخاوتمند و محب و اهل‌بیت هستند، و این کم نیست.

باید توجه نمود که مردم عراق شیعه عرب و دارای سنت‌ها و باورها و فرهنگ ناسیونالیست عربی هستند.

مقایسه این مردم با مردم ایران از پایه ناصحیح و غلط است. همه مردم عراق را باید باهمه سنت‌ها و باورها و فرهنگش دید و پذیرفت. آنگاه خواهی دید که مردمی سخاوتمند و صادق و محب اهل‌بیت هستند. شیعه و عرب عراقی که سرزمین و ملیت خود را دوست دارد. مگر نه این‌که در ایران هم بین استان‌ها و گاهی شهرستان‌های ما روش‌ها سنت‌ها متفاوت است.

پس چرا؟ این‌همه خدمات صادقانه و بی‌شائبه را با برداشت‌های ناصحیح زیر سؤال باید برد.بد نیست در اینجا یک خاطره به ‌عنوان شاهد مثل ذکر شود. دوستی می‌گفت دریکی از اربعین‌ها به منزل یک عراقی دعوت شدیم. وارد که شدیم فرزندان خانواده باهم سعی و تلاش وسایل پذیرایی را فراهم و امکانات استراحت و رفاهی را در حد امکان انجام دادند.

پدر خانواده که درجایی روی صندلی نشسته بود که عینک دودی بر چشم‌داشت فقط دستور می‌داد و به ما نزدیک نشد. وقتی خواستیم حرکت کنیم در لحظه خداحافظی از پسر خانواده سؤال کردیم : پس چرا در این مدت پدرتان جلو نیامد، او گفت پدرم به ما سپرده بود که از ایرانیان به‌خوبی پذیرایی کنید و در مورد من چیزی نگویید که خاطرشان مکدّر نشود. پرسیدم چرا؟

گفت: پدرم در عملیات کربلای ۵ از دو چشم‌زخم خورده و نابینا شده است. او نمی‌خواست که شما بدانید و ناراحت و مکدّر شوید.

آرای این داستان تنها یک نفر در عراق نیست خیلی‌ها مجروح جنگ یا پدر ازدست‌داده یا برادر ازدست‌داده‌اند. پس باید رفتارهای خود را اصلاح کنیم و بپذیریم که وارد یک کشور دیگری شده‌ایم، که باید به قانون و سنت‌ها و روش‌های آنان احترام بگذاریم، هرچند که قبول نداشته باشیم آنگاه محاورت و مجاورت با آن‌ها آسان و دلپذیر می‌شود.

ما در سفر اربعین به اقیانوس متلاطم واردشده‌ایم که با آنان یک ‌صدا شویم و فریاد بزنیم لبیک یا حسین(ع)

ادامه دارد ...


 

اربعین بروز و ظهور مدیریت جهانی امام منتظر (96/10/11)

 

حکومت‌های سرمایه داری برای جلوگیری از ناامنی و برقراری امنیت جمعی و جنگ در مناطق حساس جهان، سرمایه‌گذاری مشترک می‌کنند تا بدین‌وسیله از ناآرامی و اغتشاش پیشگیری نموده باشند. آیا حضور میلیون‌ها انسان آزاده و حقیقت‌طلب خسته از همۀ حزب‌ها و حکومت‌های خدعه و حیله و فریب و مکتب‌های دروغین، دریک نقطۀ عالم و در زمانی خاص همه که گویا هستی خود را در مسیر اربعین سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 


اربعین بروز و ظهور مدیریت جهانی امام منتظر
11 آذر 1396-13:37:07
منبع: دبیرخانه پژوهشکده علوم نظامی و مهندسی دفاع مقدس
پیوند: برای توضیحات بیشتر اینجا کلیک کنید
فرستنده: مدیر سایت

برای نمایش کامل تصویر کلیک کنید

وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ.

و ما بر آن هستیم که بر مستضعفان روی زمین نعمت دهیم و آنان را پیشوایان سازیم و وارثان گردانیم (آیه 5 سوره مبارکه قصص)

و بشارت باد مستضعفین عالم را

آیا در وعده خداوند رحمان و رحیم و سبحان کریم و قادر و جبّار جای هیچ شکی هست؟

حکومت‌های سرمایه داری برای جلوگیری از ناامنی و برقراری امنیت جمعی و جنگ در مناطق حساس جهان، سرمایه‌گذاری مشترک می‌کنند تا بدین‌وسیله از ناآرامی و اغتشاش پیشگیری نموده باشند. آیا حضور میلیون‌ها انسان آزاده و حقیقت‌طلب خسته از همۀ حزب‌ها و حکومت‌های خدعه و حیله و فریب و مکتب‌های دروغین، دریک نقطۀ عالم و در زمانی خاص همه که گویا هستی خود را در مسیر اربعین سرمایه‌گذاری می‌کنند. تا به رهبری عادل از سلالۀ پاک پیامبر (ص) و علی (ع) که صاحب مکتب انقلابی و حسین‌ابن‌علی (ع) که برای زنده نگه‌داشتن انقلاب جدش همۀ هستی خود را گذاشته است اعلام وفاداری نمایند بهتر کسی می‌شود یافت؟ آیا مادر جهان، همتای او را زاده است. بشر به امید زنده است، به امید، زندگی می‌کند. به امید، سرمایه‌گذاری می‌کند.

عمر سرمایه‌ای که خریدارش خداست و راهنمایش پیامبر (ص) و هدایتگرش امام مهدی (عج)، بهترین و مطمئن‌ترین سرمایه‌گذاری و تجارت است. برای شرکت در اربعین چه ولع و عجله ایست که پدر و پسر و مادر و دختر و هم‌گروه و هم شهری از هم جداشده. دست از کار و زندگی می‌کشند، آنجا که دریکی از موکب‌های بین راه در حال استراحت به کامله مردی از اهالی اصفهان برخوردم که در بین گفتگو، می‌گفت من برای رسیدن به همراهان، وسایل و کوله آماده‌ام که طی چند روز آماده کرده بودم جا گذاشتم وقتی دوستان اطلاع دادند که در حال حرکت‌اند با همین لباس و با سرعت خودم را به آن‌ها رساندم، مردی پخته و جاافتاده و باتجربه چگونه ممکن است او و مثل او که برای سفری حتی زیارتی چند روز، به مشهد مقدس بدون زاد و توشه و پوشاک، حرکت نمی‌کنند. برای جا نماندن از قافلۀ چنین کند. آری این قصۀ تنها او نیست. بسیاری را دیدم که از صدها کیلومتر دورتر می‌آمدند و کمترین بار و زاد و توشه داشتند، شاید بگوئیم اینجا در مسیر بهشت همه‌چیز به‌اندازه و بهترین و مجانی است. آیا انسان محتاط که تاکنون این‌همه لطف و کرم را ندیده باور می‌کند؟ اگر انسان این‌گونه بود چرا وعده بهشت را از خدا نادیده گرفت؟ چرا وعده بهشت از پیامبر (ص) که شرطش دوستی و مودّت آل الله بود را باور نکرد. چرا وعدۀ بهشت را از اباعبدالله (ع) در روز عاشورا باور نکرد؟

چگونه اکنون از خود بیخود می‌شود و ندیده را باور می‌کند؟ چه رستاخیز عظیمی است که روح بشر را تازه و الهی می‌کند.

آری اینجا اربعین مسیر بهشت است خدمات بی‌دریغ و باسرعت و بی‌منت از شما نمی‌پرسند که کی هستی چقدر می‌خواهی، اینجا فقط خواهش و التماس که بیایید تا کفش‌هایتان را پاک و تنظیف کنیم تا گرد خاک‌پایتان را سرمه چشم. بیایید دمی بیاسایید، بیایید آبی نوش جان‌کنید و سلام بر حسین (ع) لب تشنه بگوئید.

اینجا بهشت است که کسی در ازای خدمت منتظر تشکر و قدردانی نمی‌ماند. کسی برای اجر و مزد کار نمی‌کند. آری همگان در این مسیر بهشتی‌اند چون فریاد برمی‌آورند که لبیک یاحسین (ع)

ادامه دارد

پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس

دکتر محمدعلی بارانی


 

سفرنامه مسیر عشق

همانطور که از اشیاء گران‌بها مثل جواهرات و آثار باستانی و فرهنگی محافظت می‌شود و در عین حالی که در منظر دید عموم قرار می گیرد ولی با گماردن نگهبان و دوربین و درب‌های ضد سرقت و مانیتورینگ بیست و چهار ساعته باز هم مورد سرقت و دستبرد قرار می گیرد.

 


سفرنامه مسیر عشق
16 دی 1396-21:09:34
منبع: دبیرخانه پژوهشکده علوم نظامی و مهندسی دفاع مقدس
پیوند: برای توضیحات بیشتر اینجا کلیک کنید
فرستنده: مدیر سایت

برای نمایش کامل تصویر کلیک کنید

سخن پایانی، اربعین با همه ابهت و بزرگی و زیبایی در انجام و هماهنگی ملل مسلمان جهان آیا مثل سایر اجتماعات جهانی آفتها و آسیب هایی دارد یا نه؟ پاسخ مثبت است همانطور که عاشورا هم از این آسیب ها مصون نیست.

هرچیز با ارزشی مورد طمع و دشمنی راهزنان است حتی ارزشهای معنوی و دینی.

همانطور که از اشیاء گران‌بها مثل جواهرات و آثار باستانی و فرهنگی محافظت می‌شود و در عین حالی که در منظر دید عموم قرار می گیرد ولی با گماردن نگهبان و دوربین و درب‌های ضد سرقت و مانیتورینگ بیست و چهار ساعته باز هم مورد سرقت و دستبرد قرار می گیرد.

باندهای قوی تبهکار از همه حفاظ‌ها عبور می کنند. ارزش‌ها و سنت‌های معنوی و دینی هم مورد دستبرد تبهکاران و سارقان ضد دین و اخلاق قرار می گیرند. اولین نقطه آسیب اربعین شکاف در صفوف وحدت امت اسلامی است که اندیشمندان و رهبران دینی با رهنمود آموزش و روشن‌نگری باید از آن صیانت کنند.

نقطه دوم رعایت نظم و بهداشت در مسیر راهپیمایی است که رعایت آن باعث دوستی بیشتر و سلامت و بهداشت همگان می‌گردد.

نقطه سوم بالا بردن آستانه صبر و تحمل در گذرگاه‌ها و گیتی‌هاست که گاهی با تأخیر چند ساعته و گاهی یکی دو روز می‌شود. یادمان باشد که هدف آنقدر بزرگ و متعالی است که ارزش همه سختی ها را دارد. در پایان خالی از لطف نیست مقایسه ای کیفی و مشاهده‌ای که این جانب در بین دو اربعین سال 1395 و 1396 داشته‌ام را بیان نمایم.

 

نکات برجسته تفاوت های بین دو اربعین سال گذشته (1395) و (1396) :

 

1. جمعیت بیشتر

2. سفر اولی های زیادتر

3. حضور فراوان و پر شور نوجوانان و جوانان

4. نظافت بهتر مسیر راهپیمایی و موکب ها

5. کیفیت بهتر غذاها

6. ارائه بیشتر شیر داغ در صبحانه

7. کیفیت بهتر موکبها

8. حضور منسجم و پررنگ شیعیان ترکیه

9. رنگ جدید مرگ بر آمریکا در تابلوهای مسیر راهپیمایی

10. حضور و فراوانی بیشتر از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، کانادا، روسیه، انگلیس، هلند،‌ استرالیا و ........ با نشان و پرچم ملی

 

همه ملیت های مختلف و گوناگون مسلمان در اقیانوس ده‌ها میلیونی اربعین با یک شعار و وحدت در کنار هم فریاد می زنند: لبیک یا حسین (ع)

 

 

‌پایان