قطره بارانی

دکتر محمدعلی بارانی

قطره بارانی

دکتر محمدعلی بارانی

قطره بارانی
دکتر محمدعلی بارانی استاد دانشگاه

۱۹ شهریور ۹۷ ، ۱۱:۱۹

بازنگاهی به جنگ تحمیلی

بسم الله الرحمن الرحیم

یادداشت 1     

بازنگاهی به جنگ تحمیلی                                                1397/06/19











جنگ­ ها دارای وجوه مشترکی هستند که برجسته ترین آن ها اختلافات ارضی و سیاسی هستند. بعضی از جنگ ها ریشه های تاریخی دارند، که از گذشته شکل مرزها یا تقابل و تفاوت منافع و فرهنگ باعث بروز اختلاف بین کشورها را ایجاد نموده و سرانجام به جنگ و درگیری ختم می شود.

جنگ تحمیلی عراق علاوه بر موضوعات فوق دارای عناصری خاص و انحصاری برخوردار است از جمله به قدرت رسیدن حزب بعث در عراق و روی کارآمدن شخصی جاه طلب متکبر و دیکتاتور.

شاید اصلی ترین و اولین عنصر جنگ تحمیلی علیه ایران را بتوان شخص صدام افلقی را دانست چرا که او دارای شخصیت ضداسلامی و دینی و ضد ایرانی و قدرت طلب و جاه طلب بود بطوریکه تاریخ عرب و ناسیونالیست عربی را بعنوان دست مایه این تجاوز مورد استفاده قرارداده و رهبران پول دار و تن پرور کشورهای حاشیه خلیج فارس که تنها از اسلامیت ردایی و از عربیت لهجه ای و لباسی برایشان مانده بود را در پشتیبانی از هدف شوم خود با کمک و دسیسه اربابان خود از جمله آمریکا و انگلیس همراه نمود.

ثروت بادآورده نفتی کشورهای حاشیه خلیج فارس که چند دهه اخیر باعث ثروتمندی شاهکهای عرب منطقه شده بود و نیاز خودنمایی داشتند ابزار و آلت دست صدام دیوانه جنایتکار شدند. چراغ سبز دشمن دیروزی و دوست مصلحتی امروز صدام افلقی یعنی آمریکا کافی بود تا این غول مست زنگی دیوانه را آشفته تر به تهاجم تشویق کند.

اطلاعات سری وضعیت ارتش جمهوری اسلامی که چند ده هزار نفر مستشار آمریکایی طی سال های تشکیل ارتش نوین انباشته شده بود و وضعیت اقتصادی نفتی تک پایه و اجتماعی نابسامان پس از فروپاشی نظام ستم شاهی مزید علت تجاوز بود. که دیوانه ای چون صدام را که دایه راهبردی عربی را آرزو داشت با حرکت قدرتمندانه و جنگ رخ کشیده و از چنگ رقیبان خسته و فرسوده ای چون مصر و عربستان ربوده و از آن خود کند، خواب آشفته صدام با اطلاعات سری و دقیق آمریکا که می تواند بسادگی ارتش درهم ریخته ایران و جامعه پریشان و انقلابی را بسادگی شکست داده و طی سه روز تا هفت روز خوزستان و تهران را تسخیر کند به عربده کشی واداشت صدام که با کودتا و خارج از عرف نظام های سیاسی دنیا به قدرت رسیده بود همه مسیرها را با قدرت نظامی گشوده میدید پس از به قدرت رسیدن تمام همت خود را مصروف تقویت حزب بعث نموده همه پست های حکومتی را به مزدوران بعثی سپرده و تمام ثروت ملت مستضعف عراق را صرف خرید ابزارآلات جنگی از توپ و تانک و هلی کوپتر و هواپیما نمود.

ادامه دارد ....                                                                                                    محمدعلی بارانی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۱۹
محمدعلی بارانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">