قطره بارانی

دکتر محمدعلی بارانی

قطره بارانی

دکتر محمدعلی بارانی

قطره بارانی
دکتر محمدعلی بارانی استاد دانشگاه

بسم الله الرحمن الرحیم


بیماری فراموشی                                                                                          97/04/23


فراموشی به طور طبیعی در انسان تحت عناصر و عوامل گوناگون از جمله شادی، مصیبت، غم، درد، فشار روانی و کهولت سن به وجود می­آید. گاهی به طور لحظه ­ای انسان دچار فراموشی می­ شود. گاهی یک جمعیت دچار فراموشی می­ شوند و گاهی ملتی و گاه جهانی دچار فراموشی می­ شود. فراموشی به خودی خود حالت و عنصر بدی نیست. فراموشی غم و درد، هجران و شکست، ناملایمات روزانه زندگی و امید و تلاش برای بهبودی و رسیدن به هدف­ ها و  قله­ ها و استیلا بر نامرادی­ ها و شکست­ ها و به دست آوردن سلامتی و فتح قله ­های پیروزی و موفقیت را در پی دارد.

فراموشی تا آنجا که باعث ناامیدی و افسردگی فرد و جامعه نشود، عنصر محرک و سازنده ­ای است. اگر این عنصر فراموشی، مزمن و تبدیل به یک بیماری و عادت شود، آنگاه جان­کاه و نابودکننده همه هستی ­ها و دارائی­ های یک ملت و سبب از دست دادن فرهنگ و تمدن می­ شود، در نقطه مقابل فراموشی آگاهی است که در موفقیت­ ها و پیروزی ­ها پایه و اساس است و انسان بر داشتن و افزودن و حفظ آن همیشه سفارش شده است آنجا که در کلام وحی خداوند مجید، رحیم، کریم، در قرآن می ­فرمایند: « أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللََّیْلِ سَاجِدًا وَ قَائِمًا یَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَ یَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لَایَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ. آیا آن کس که در همه ساعات شب به عبادت پرداخته ، یا در سجود است یا در قیام ، و از آخرت بیمناک است و به رحمت پروردگارش امیدوار است، با آن که چنین نیست یکسان است؟ بگو: آیا آنهایی که می دانند با آنهایی که نمی دانند برابرند؟ تنها خردمندان پند می پذیرند» (سوره مبارکه زمر آیه 9) و « قُل لاأَقُولُ لَکُمْ عِندِی خَزَآئِنُ اللّهِ وَ لاأَعْلَمُ الْغَیْبَ وَ لاأَقُولُ لَکُمْ إِنِّی مَلَکٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ مَا یُوحَى إِلَیَّ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الأَعْمَى وَ الْبَصِیرُ أَفَلاَ تَتَفَکَّرُونَ. بگو: به شما نمی گویم که خزاین خدا نزد من است و علم غیب هم نمی دانم، و نمی گویم که فرشته ای هستم تنها از چیزی پیروی می کنم که بر من نازل شده است بگو: آیا نابینا و بینا یکسانند؟ چرا نمی اندیشید؟» (سوره مبارکه انعام آیه 50). 

اسلام دین هوشیاری، دانش، آگاهی، پیشران و حرکت فرد و جامعه بشری است نه سکون و عقب­روی. جامعه وقتی پیش    می­ رود که راهبران و مدیران آگاه به زمان باشند که از شکست­ ها و پیروزی­ های دیروز برنامه­ های جامع و خدشه ناپذیر آگاهانه و دقیق و علمی بر پایه دانش و امکانات بومی داشته باشد. برنامه ریزی و آرمانگرایی بدون اجراء (امکانات، قابلیت اجراء، بومی) یک رویاست همانگونه که عمل بدون برنامه­ ریزی و آرمان کابوس است. زندگی یعنی تجربه دیروز به علاوه برنامه امروز و نگاه به فردا است.

جام جهانی 2018 برای کشور ایران با سوت پایان داور بازی ایران پرتغال به پایان رسید. آیا باید برد و باخت و شکست و پیروزی را بعد از غم و خوشحالی به دست فراموشی سپرد؟! به نظر می­رسد که باید از هوش و استعداد و توان جوانان ایرانی استفاده نمود و تجربه و دانش و علم پیران را با آن در هم آویخت و ورزش را به جوانان پخته و میانسالان با تجربه سپرد و میدان ورزش را خالی از باند و جناح و سیاست زدگی نمود. آیا می­شود؟ آیا  می­توانیم؟ خدا نکند که بیماری فراموشی به یک درد مزمن همیشگی تبدیل شود که این بیماری جامعه را دچار آلزایمر می­نماید و هر روز به قهقرا خواهد برد. کلام آخر باید با استفاده از کادر مدیریت عالم و سالم سامانه ورزش را هوشمند و آگاه به روز در سطح استانداردهای جهانی آماده سازیم. آری علم نعمت بی­پایانی است. (العلم و سلطان) مهمتر است مدیران سیاسی غیر ورزشی، خود داوطلبانه میدان را به عالمان ورزشکار بدهند که اگر چه امروز در غوغاسالاری سیاسی در میان گرد و غبار و مه دیده نمی­ شوند ولی عملکرد آنان در تاریخ خواهد ماند به مثابه روایت کسی که صلاحیت مدیریت جامعه را ندارد به خدا پیامبر و مومنین خیانت کرده است را مد نظر قرار دهند. و یروون عن النبیّ (صلّی الله علیه و آله) أنّه قال: «من تولّى شیئا من امور المسلمین فولّى رجلا شیئا من أمورهم و هو یعلم مکان رجل هو أعلم منه فقد خان اللّه و رسوله و المؤمنین. روایت کنند از پیغمبر (صلّی الله علیه و آله) که فرمود: هر که‏ متصدى یک کارى از مسلمانان باشد و مردى را بر یکى از کارهایشان بگمارد و بداند جاى مردى که از او عالم تر است، البته که خیانت کرده بخدا و رسول خدا (ص) و همه مؤمنان. (کنز الفوائد و التعجب، ج‏2، ص: 283).

مقام معظم رهبری (مدظله­الله ­العالی): به عقیده‌ی من، جوان ایرانی برای اوّل شدن در دنیا، هیچ چیز کم ندارد. جوان ایرانی با استعداد است. 15/06/1376

پس نباید فراموش کنیم که ساعت شمار جام جهانی 2022 از آغاز جام جهانی 2018 حرکت منفی را آغاز نموده است. به امید آگاهی و هوشیاری جامعه بزرگ 81 میلیونی ناظر و شاهد و حاکم و پشتیبان و امیدوار. ایرانی به پیش که پیروزی نزدیک است و قابل دسترسی.

والسلام علیکم

محمدعلی بارانی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۲۳
محمدعلی بارانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">